Duck hunters – ett nytt mönster

Godförmiddag symötesvänner. Idag är det en speciell dag ser ni! Jag har nämligen publicerat ett helt nytt mönster, mitt andra någonsin dessutom =).
Fast jag tänkte jag skulle berätta från början…
Någon gång i november kom tofsvipan till mig och sa att han i julklapp önskade sig ett par hemstickade ullvantar. Klart att han skulle få det! Men eftersom han har en väääldigt speciell uppfattning av hur saker han tar på sig ska se ut så hittade jag helt enkelt inget mönster som var dugligt nog. Så jag satte mig ner och började surfa runt lite grann, på klassiskt brittiskt mode som är det som gäller. Jag tog fram skissblocket och började rita olika färgade rutor på ett papper och när jag äntligen var nöjd letade upp garn och började sticka. Sticka, sticka, sticka.

Och när det blev garn över så jag tänkte att ett matchande pannband inte hade varit så dumt och så blev det ännu mer sticka. Och vips hade jag ett matchande ulligt set som passar såväl som till killar och tjejer och jag döpte dem snabbt till Duck hunters eftersom de är inspirerade utav brittisk jägartradition. Tofsvipan blev urglad då han slet upp paketet och kramade och pussade mig flera gånger om. Helt enkelt bästa betyget! Å så här fin blev han (och även lilla Gunhild som fick bli med på bild):

duckhunters1

De är stickade i DK weight ullgarn av tre olika märken. Det gröna är handspunnen polewarth som bästa Moa spunnit till mig och som legat och gottat sig till något speciellt som det här. Det röda garnet fick jag i lotterit i Fattigskogen och heter Zitron Ecco. Det gråa är Marks & Kattens Eco ull, rester från ett annat projekt som nästan är i hamn. Alltså lite grann utav det man kan ha hemma . Destasha är ju alltid populärt, eller hur?

Och efter många komplimanger om tofsvipans fina vantar så bestämde jag mig för att detta skulle få lov att bli mitt andra publicerade mönster. Så jag satte mig ner igen. Skrev ner allt mycket noggrant. Ritade diagrammet i datorn och fick det sedan teststickat för att upptäcka alla små missar som  kan ha tänkt sig smugit in men nu är det äntligen klart! Mitt andra mönster finns från och med nu tillgängligt att ladda hem på ravelry och instruktioner för både vantarna och pannbandet ingår vid varje köp. Är du sugen på att sticka dina egna duckhunters så kan du spana in och införskaffa mönstret här.

Ja alla fina där ute. Det var allt för nu. Hoppas ni gillar mönstret lika mycket som jag och tofsvipan gör. Jag är i alla fall urstolt! Tänk, nu har jag två mönster i kollektionen. Det är ju faktiskt helt tokigt tufft!
Högaktningsfullt, eddy

duckhunters2
duckhunters3
å tofsvipan han är stolt som en tupp eftersom han numera även är stickmönstersmodell =)

3 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

3 responses to “Duck hunters – ett nytt mönster

  1. Wow! De är jättefina, både pannbandet och vantarna! Supersnyggt mönster du gjort!!=0))

  2. Jättefina grejer! Och grattis på födelsedagen!

  3. Du gör helt rätt i som är stolt, för dom är assnygga!

Kommentera

