mekko!

Nu är den klar. Jag kan knappt tro att det är sant, men nu är den alltså klar! Min bomullsklänning som jag slitit med sedan början av januari och stickat och stickat och stickat på fram till i torsdags då det äntligen var dags att maska av. Jag är så himla nöjd både över resultatet (som jag ÄLSKAR!) men framförallt för att jag gjorde det! Jag tog mig igenom ett mastodontprojekt under tidspress och jag slutförde det. Helt fantastiskt faktiskt och värt alla mina glädjeskutt. Såhär tjusig blev den alltså tillslut, kika och se nu mina vänner:

mekko1

Mönstret heter Mekko och är designat utav talangfulla Kirsten Jensen. Detta har varit en teststickning så mönstret är på ingång alldeles snart för er som vill utmana er själva med en egen. När Kirsten frågade mig om jag ville teststicka var det ett rungande ja från min sida såklart samtidigt visste jag att det skulle bli en riktig utmaning. Det är ju ett stort och tidskrävande projekt som kräver disciplin och omtanke och att dessutom sticka det under tidspress… Tidspressen blev dock en morot för mig. Att jobba mot en deadline innebär att detta projekt undvek alla risker att hamna i ett mörkt hörn och glömmas bort de gånger det kändes tufft. Istället stickade jag vidare och gladdes åt hur snygg jag skulle vara med brunbrända ben och korallfärgad mekko-klänning nu i sommar… =)

mekko2

Jag vill dock understryka att mönstret är FANTASTISKT. Det är välskrivet, lätt att följa och jag gillar hur designen är uppbyggd. Det som gör projektet till en utmaning är att det är otroligt tidskrävande. Jag stickade min mekko på 9 veckor och då hårdstickade jag verkligen. Att jag dessutom har valt att sticka det hela på stickor 2,5 och i bomull förenklar ju inte direkt. Bomull kan vara hårt och slitsamt mot fingrarna och är dessutom svårare att få till i en jämn mönsterstickning. Ytterligare en utmaning helt enkelt =). Anledningen att jag valde just bomull är två. Först och främst att jag ville sticka en klänning att bära till bara ben på sommaren och då tycker jag bomull gör sig bättre än ull. Men den största orsaken var egentligen att jag förra året kommit över 10-pack med utgående färger av Stoff och Stils bomullsgarn för endast 80pix! Det gick åt mindre än 5 nystan utav varje färg att sticka min mekko så total garnkostnad är alltså under 80 kronor. Helt tokigt när man tänker på det faktiskt!

mekko3

Summa summarum så kan jag verkligen rekommendera mönstret för den som vill sätta tänderna i en riktig utmaning. Och det viktigaste utav allt? Jag älskar, älskar, älskar min mekko!!!!
Högaktningsfullt, eddy

22 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

22 responses to “mekko!

  1. Vilken underbar klänning!

  2. Marja-Leena

    Grattis till en jättefin klänning! Passar dig perfekt!

  3. Ljuvlig klänning som verkligen ser ut att passa dig perfekt. Underbar!

  4. Den är enormt snygg. Det har du verkligen gjort bra!

  5. Vilken underbar klännig du gjort, jätte fin.

  6. Jättefin klänning! Och imponerande att du klarat av den på 9 veckor!!

  7. Men så fin. Den får du bära med stor stolthet i sommar!

  8. W O W!!! Jämarns så snyyyg!! Imponerande med. Jag förstår verkligen att du älskar den!! =)

  9. Men oj och Åh, sååå fin!!! :) bra jobbat!

  10. eddy, jag ber att få gratulera!! till en jättesnygg klänning, men till att du klarade det på 9!! veckor! fantastiskt!

  11. Fia

    Verkligen fin klänning!

  12. Snygg, snygg, Snygg! Tänk om jag bara hade kunnat sticka.

  13. Wooow!!! Hur fin som helst ju! Imponerande!

  14. Jag finner inte ord!
    Wow! Liksom!
    Snabbt jobbat och så fint resultat!
    Förstår att du är jättenöjd!!!!

  15. H

    Hur snygg som helst!! Färgerna passade väldigt bra på dig :)

  16. Men tror det är det snyggaste jag sett på länge! Wow wow wow vilket jobb och vilket resultat! Klart impad!

  17. Åsa. Li

    Tokigt snygg!

  18. Jättefin! Vilket jobb!
    Gillar att mönstrets ”prickar” mellan blommorna ger illusionen av ett annat mönster om man inte fokuserar på blommorna.

  19. Alltså, jag är så imponerad! Den är riktigt riktigt snygg! Det har du gjort bra :)

  20. Men du ÄR ju helt magnifik! Vilket jobb! Så enormt vacker och välgjord den är!

  21. Aanette

    Den är ju helt underbar! Blir riktigt sugen på att sticka en egen.

Kommentera

