en handspunnen solution

God förmiddag, god förmiddag alla symötesvänner där ute i bloggosfären. Idag är det tisdag och jag har ju haft en massvis med tjusiga grejer på stickorna det senaste. Parallellt med den fabulösa bomullsklänningen mekko var jag ju nästintill tvungen att även ha ett riktigt njutbart projekt i den mjukaste ull att bara lyxsticka på. Valet föll på kamillas fina sjal solution och jag fick äntligen sätta stickorna i den där fina handspunna härvan jag spann redan i somras just för ändamålet. Nu är den klar och såhär tjusig blev den:

solution1

Tjusigt eller hur! Garnet är som sagt hanspunnet utav fibern ramboullet och just den här gången är det faktiskt inte jag som färgat den. Det är en klubbfiber från North Bound Knitting som jag köpt utav fina moa eftersom hon tyckte att det stod eddy på den och ja kunde ju inte annat än att hålla med. Jag har spunnit den från grönt till gult och till oranget i två lika stycken och sedan plyat det hela tvåtrådigt. Ramboullet är en fantastiskt mjuk och fluffig fiber som både är en fröjd att sticka och spinna och hundra gram räckte till hela 600meter tvåtrådigt utan att det kändes som om jag spann en sytråd.

solution2

Jag tyckte att min solution blev lite liten först (och dessutom så hade jag ju så himla mycket garn) så jag stickade på ytterligare några varv och sedan ytterligare några innan jag började med flätbården. Stick, stick, stick och vips så hade jag istället väääldigt lite garn kvar vilket ledde till att jag inte hade tillräckligt till de sista 8-10 varven. Istället maskade jag av med en virkad kant där flätorna blir till små tulpantoppar och det blev faktiskt riktigt bra. Vet man inte om att där saknas något så hade man nog aldrig lagt märke till det heller (om inte lilla jag hade varit så korkad och berättat det nu).

solution4
solution3

Nåväl, jag trivs i alla fall tokbra i min solution. Den är varm, fluffigt mjuk som ett moln och en sådan färgexplotion att jag vill le hela vägen upp till öronen så fort jag ser mig själv i spegeln. En riktig gladsjal helt enkelt som jag kommer vara bästis med hela våren och långt in på sommaren med för den delen. Tack för ett heltjusigt mönster kamilla!
Högaktningsfullt, eddy

10 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

10 responses to “en handspunnen solution

  1. Fia

    Vilken härlig sjal med fina vårfärger!

  2. Sarah

    Wow! Jag drog verkligen efter andan när jag såg sjalen. Tokfin! (det fina i kråksången är att färgerna är så långt ifrån ”mina” färger som man kan komma och ändå väcks wow-reaktionen)
    En riktigt fin vårsjal helt enkelt.
    När det kommer till din fina klänning – ja, jag hittade aldrig några bra ord som skulle gjort klänningen rättvisa…..

  3. Fantastisk!!!
    det där leendet sprider sig hit också

  4. Textila Erika

    Fantastiskt vacker!

  5. karin-ida

    Ännu en vacker kreation av dig Eddy! jättefin!
    Det ser ut på bilden somom våren kommit längre hos er, här i Wien snöar det idag grrr!
    Varma hälsningar karin-ida

  6. Tyglina

    Ohhh var det ända som kom ur mig…. vad vacker! Lycko du som får bära något så vackert!!! / Tyglina

  7. Den är alldeles ljuvlig! Tänk så stolt du kan vara så både har spunnit garnet och stickat sjalen sådär snyggt!

  8. Nästan mållös igen!
    Verkligen GLAD-färger!
    Och så vacker!

  9. H

    Åh vad fin och vilka supersnygga färger!

Kommentera

