Lobelia

Hej underbara symötesvänner och eddysblogg-prenumeranter. Det har ju återigen blivit tisdag och jag tänkte vi skulle spana in mitt senaste sticke-projekt nämligen koftan Lobelia som jag i princip varit kär i sen första gången jag såg den. Det är en liten skir spetskofta som jag stickat i en udda härva av tantkoftas handfärgade angorette som jag bara var tvungen att ta med mig hem sist jag var där på besök. Färgen är underbart solgul och koftan värmer superbra trots att den är så tunn. Angora gör ju underverk alltså!

lobelia1

Koftan stickas uppifrån och ner med raglan-ökning men det finurliga med denna är att själva spetsmönstret just sitter i raglan-ökningen. I övrigt så är koftan egentligen avigstickad, men jag valde att slätsticka den istället eftersom jag tyckte det passade garnet bättre. Jag plockade även bort flätorna i resåren eftersom jag ville att det skulle bli totalt fokus på de små söta blommorna. Trots att jag bara hade 100gram garn a 750 meter så blev även min blev längre i midjan än originalet, något som jag tacksamt tog emot. Och bara en liten fjutt hade jag till övers eftersom jag helt enkelt stickade på tills garnet tog slut.

lobelia2

De fina knapparna köpte jag ifrån Magasin Duett på stickfestivalen för ett par veckor sedan. De kommer från en nedlagd gammal knappfabrik och har ett glittrande hologram i mitten som blir extra fint i solljus. Jag har även satt sidenband på insidan av koftans knappkant för att få mer stadga och istället för knappar hela vägen som mönstret förespråkar så nöjde jag mig med dessa tre. Då kan de riktigt få lysa för sig själva.

lobelia3

Ja, sammanfattningsvis så är min Lobelia tokvarm, tokmjuk och toksygg och dessutom galet användbar till alla mina oräkneliga klänningar. En riktig favoritkofta helt enkelt. Behöver jag säga att jag är nöjd?
Högaktningsfullt, eddy

15 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

15 responses to “Lobelia

  1. Tokbra med solig värmande kofta! :)
    Jättefin!!

  2. Superfin!! Gillar spetsmönstret!!

  3. Himla vad fina grejer du gör!

  4. H

    Den var riktigt fin! Gillar knapparna också :)

  5. Så himla fin kofta! Passar dig jättebra!
    Ha det gott/Blenda

  6. Jenny-Ann Svensson

    Super fin kofta. Jag blev inspirerad och köpte mönstret på Raverly Jag undrar vilken strl du använde på stickorna? Mvh Jenny-Ann

    • eddysblogg

      Tack:) å vad kul att man kan inspirera andra! Jag använde stickor 3.5 men hade inte rätt masktäthet enligt mönster så jag stickade min i lite större storlek än jag normalt skulle. Jag tycker alltid det blir finast att anpassa stickor och garn ihop och sedan räkna ut för masktätheten men det blir ju såklart lite krångligare:) lycka till

  7. Helylle

    Fantastisk! En sådan vill jag också göra! Finns beskrivning på Ravelry?

    • eddysblogg

      Hej å tack:) mönstret kommer från en tidning men man jan köpa den elektroniskt på ravelry. Det går dock ej att bara köpa detta mönster enstaka tyvärr. Lycka till!

  8. Men åh, så vacker den blev! Garnet gör sig verkligen bra i din kofta :)

  9. Å, så söt den blev! Den ser helt perfekt ut nu till våren.

Kommentera

