min matruchka-kofta

Hör och häpna alla symötesvänner, men min matruchka-kofta är äntligen klar! Jubel och applåder tack för det här har varit ett riktigt drömprojekt från start i september och nu är den äntligen, äntligen klar. Och jag är bara så nöjd! Den är precis allt som jag vill ha utav en ullig, färgglad matruchka-kofta. Vi kikar tycker jag:

matruchka1

Den är stickad i ekologisk ull och är tjock, fluffig och varm som en enda stor lovikkavante. Dessutom är den riktigt färgglad och mönstergrann och man känner sig verkligen som en liten rysk docka i den, vilket var precis så jag tänkte mig den från början. Tror det gick åt ungefär 12 nystan totalt a 90 meter på varje med lite överblivna snuttar här och var.

matruchka2

Jag har inte använt mig utav något mönster utan bara stickat en vanlig uppifrån-och-ner-variant som jag gör för det mesta. Sedan kombinerade jag massa olika mönsterdiagram från vantar, delar från andra koftor och lösa charts jag fann på internet. Det blev en del räknande eftersom jag var tvungen att ha samma antal maskor i kroppen hela tiden och därmed även göra om de flesta mönsterbitar så de skulle passa in just i min kofta. Jag har sedan bara frossat i glada färger och det har varit urkul att hela tiden planera hur nästa parti ska se ut trots att det ibland har varit svårt att bestämma sig. Det vita partiet i mitten har jag exempelvis stickat om tre gånger tror jag innan jag blev nöjd med både mönster och färgkombination. Tredje gången gillt alltså och nu älskar jag det!

matruchka4

Koftan fick dessutom tjusiga knappar i mörkare trä och såklart sydde jag även fast det åtråvärda eddy-märket väl synligt fram på koftan. Ibland syr jag det bak i nacken på insidan för att det inte ska synas alls men jag tyckte det passade så bra in i helheten här med ett rött tjusigt märke. En riktig märkeskofta alltså =). Funderar även på att sätta ett band på insidan knappkanten för mer stadga, men jag tror jag ska känna lite på den innan jag bestämmer mig.

matrushka3

Japp, det var allt om min matruchka-kofta det. Den där koftan jag drömt om att få göra ända sedan jag lärde mig sticka, och bara få gå lite bananas bland färger och mönster är helt totalt underbart. Är som sagt toknöjd och den är tjock och nästan vindtät och kommer att värma mig gott under kyliga vårkvällar nu innan det blir sådär riktigt varmt. Ja, och så hela vintern såklart =)
Högaktningsfullt, eddy

14 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

14 responses to “min matruchka-kofta

  1. Superfin. Förstår att du är nöjd det ska du va! :)

  2. Jag säger bara: Åååååååååååå, vilken fiiiin! Är så avis så du anar inte;) Helt underbar ide´!

    Kram från Maja

  3. SÅ härlig!!!
    Den ska du verkligen vara mycket, mycket stolt över!

  4. Fia

    Åh vilken härlig tröja!

  5. Vilken härlig kofta, underbara färger!!

  6. Wow vilket himla arbete du lagt ner! och vilket resultat sedan! Urtjusigt!!!

  7. H

    Jättefin! Imponerande att den är på fri hand :)

  8. Åh, Så otroligt vacker den blev! Så härliga färger och fina mönster!=0)

  9. Jag tror jag döööör en liten smula! Herre min je vilken fin kofta!!

  10. Wow, vilken helgrym kofta, jäkligt snygg!!.

  11. Alltså, den är helt fantastisk! Jag är så sjukt imponerad!

  12. Oj så snygg kofta! Imponerande hantverk.

Kommentera

