men vad ska jag sticka på i malaysia?

Nu börjar det flesta bitar inför den stora malaysia-resan falla på plats. Vaccinationer är gjorda, resrutt utstakad och nödvändiga attiralier inhandlade. Vi har bokat in oss på bättre begagnade hotell, stora lyxhotell med panoramafönter och bestämt oss för att ibland inte boka in oss alls. Vi har fixat kattvakt, blomstervakt, postvakt och lägenhetsvaktarvakt och känner oss sådär riktigt förutseende och duktigt fixande som man gör när man liksom är inte sådär extra förutseende. Men den allra största frågan är ännu obesvarad. Vad sjutton ska jag sticka på i malaysia?

Man vill ju inte sticka något för stort och ulligt eftersom det blir för varmt att sticka på därnere och tungt att ta med. Heller vill jag inte sticka något litet småprojekt som tar slut för fort och som jag sedan måste bära med mig i säcken under resten av resan utan att liksom få användning för det. Jag vill inte sticka något för enkelt som tråkar ut mig och heller inget för avancerat så jag och tofsvipan inte kan småprata om kvällarna under vårt myggnät. Jag vill inte sticka något som jag egentligen inte alls vill sticka bara för att det är en praktisk malaysia-stickning. Det är ju slöseri med värdefull sticktid. Helst av allt skulle jag även vilja få användning för det där nere, när det väl blir klart men samtidigt så kan det ju vara bra att ha något att sticka på på hemresan också så det är kanske är bättre om det inte blir klart alls…
Hmm… Hjälp mig! Det får alltså vara för varmt, för tungt, för litet, för stort, för avancerat, för lätt, för tråkigt eller för ulligt. Jag vill kunna sticka på det under en månads backpackningsemester i ett 30gradigt land och älska att använda det när det är klart. Förslag mottages tacksamt och ödmjukast, det känns som om jag har en riktig tankenöt att kläcka =)
Högaktningsfullt, eddy

kiss-knitter_medium
i brist på annan bild slänger jag in en stickbild på en sticksittuation som känns helrätt. Gotta love it!

4 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, kreativiteten är likt svalor som häckar

4 responses to “men vad ska jag sticka på i malaysia?

  1. en stor (spets?)sjal i 100% silke tänker jag genast, eller kanske ett linne? fine lace weight eller cobweb och pyttesmå stickor, så drar det ju ut på tiden maximalt ;) det blir ju inte skrymmande, och silke är ju alltid skönt att ha på sig även när det är jättevarmt och fuktigt ute. har du nåt favvomönster som du redan har memorerat, kanske? om du inte känner för en triangelsjal så kanske en långsmal typ som en pashminasjal, sticka smalrandigt på längden i några olika färger blandat slumpmässigt, kanske improvisera med lite olika ”stitch patterns” här och var också, inte bara slätstickning utan kanske blanda in garter stitch, moss stitch, drops stitches osv radvis lite här och där så den blir lite ”bohemisk”?

    och… jag är sååå avis!! malaysia är ju helt underbart, jag vill supergärna åka dit igen! jag trivdes superbra både i KL och på Langkawi… önskar dig en fantastisk resa..! :)

  2. Lintunika? Lagom avancerad silkessjal? Stor, lätt, kul stickning!

  3. Kristina Boman

    Bomulls strumpor.

  4. Som förre talare:strumpor att börja på o sen köpa mer bomull, silkesblandning under vägen o göra fler strumpr /tunna linnen av. OCH flera billiga stickor!
    ,

Kommentera

