the backpacker

Hej alla symötesvänner. Idag är det äntligen tisdag och oj vad jag har stickat sedan sist! Med mig i den stora vandringsryggsäcken på vårt Malaysia-äventyr hade jag ju 900 meter tealgrönt lin och 300 meter gyllende silke som jag hoppades skulle bli till en linklänning under de fyra veckorna av backpackningsliv. Och hör och häpna, efter endast två och en halv vecka var den avmaskad och klar, redo att användas på återstoden av resan. Vi kikar:

thebackpacker1

Jag hade fått inspiration från ett dropsmönster jag sett men insåg genast när jag började sticka att jag inte skulle följa det. Jag ville sticka min uppifrån-och-ner (inte nerifrån-och-upp) eftersom jag ville sticka klänningen så långt garnet räckte. Jag hade dessutom samma masktäthet eller samma garntjocklek och det hela slutade även med att jag ändrade charten för oket så att det blev mer på mitt sätt. Men vad gör det? Jag är i alla fall toknöjd med hur den blev både i passform och uttryck och garnet kommer bara bli mjukare och mjukare ju fler år den får på nacken. Det är ju så himla häftigt med lin!

thebackpacker2

900 meter lin gick det åt utav ett härligt garn jag destashat från min vän sjömanselin som aldrig trodde sig skulle sticka något utav det. I min stash blev det dock inte långvarigt innan det förvandlades till en klänning. En sisådär tre, fyra månader tror jag bestämt. Det gyllengula silkesdetaljerna är stickade i Jaipur Silk Fino, en födelsedags present från lillaanna. En riktig kompisklänning helt enkelt =)

thebackpacker3

Om jag ska klaga på något ynka litet så kanske det skulle kunna vara att garnet drar sig lite grann, alltså vrider sig lite i det färdiga plagget, något som jag hoppas kunna blocka bort. Dock så stör det inte jättemycket eftersom linet får ett sådant fint och tungt fall helt naturligt. En liten petitess som inte kan ändra det faktum att jag är toknöjd och urstolt över min nya sommarklänning som jag redan nu vet kommer vara en bästis hela sommaren. Och såklart kallar jag den the backpacker.
Högaktningsfullt, eddy

12 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

12 responses to “the backpacker

  1. Superfin klänning!!! Blev också lite sugen på att sticka en uppifrån och ner, känns enklare på något sätt.

  2. Tyglina

    Ohhhh vad fin

  3. Den där var ju bara för fin. Du är väldigt produktiv du. Har du sådana därade racerstickor, eller?

  4. Den är helt fantastiskt snygg!

  5. Tok snygg helt enkelt!! Jag har massa kalinka lin i olika färger tre nystan av varje färg dessutom (vilket är 969 m per färg) och har filurat på klänning eller tröja eller kjol……………nu vart jag ju som inspirerad att sätta fart!!
    Jag förstår att den passade perfekt i värmen på din resa och du är ju jätte fin i den!! =)

  6. Helylle

    Guuuuud så fiiiiiin!!! Passar dig helt perfekt! En sådan vill jag också ha/göra! Grattis till ett fantastiskt resultat!

  7. Shit vad snygg den blev!

  8. Jisses vad snyggt! Du har min smak!

  9. Såååå… snygg!!!!

  10. Jättefin klänning!

  11. Sjukt snygg klänning! Roligt att både garnet och klänningen bär med sig historia och minnen.

  12. Eva

    Otroligt fin klänning! Jag har stickat typ en halsduk i mitt liv men förbereder min stickkarriär med att lyssna på er podd :)

    Var i Malaysia var du? Och vad kan du rekommendera? Jag ska dit i oktober ungefär. Var där 2004 men mest på Borneo och KL.

Kommentera

