bollywood – en handspunnen jacka

Den har varit klar i en månad ungefär. Min handspunna jacka. Och jag är så tokigt stolt att jag nästan svimmar av! Så vi tar en kik direkt vettja:

bollywood1

Jag ville göra en A-linjeformad chanel-inspirerad kofta som jag kunde använda på sommaren istället för en jacka. Den måste då vara tjock, och lite vindtät och jag bestämde mig för att sticka hela härligheten i mossstickning. Det blev dessutom ett väldigt bra sätt att bryta upp det som annars kunde ha blivit en randning i det fraktalspunna garnet, och för att ytterligare undvika detta jobbade jag hela tiden med två nystan och stickade två varv utav varje.

bollywood2

Jag stickade den uppifrån och ner och lät en rät maska markera ökningen hela vägen. Denna räta maska fortsätter ner även då jag tagit av för armarna och blir både en tjusig dekoration och en tydlig markering för mina ökningar enda ner till avmaskningen. Alla kanter har ett i-cord-avslut och jag har medvetet gjort ärmar och kropp stora för att öka på känslan utav att detta faktiskt är ett ytterplagg. Jag har dessutom stickat kroppen två gånger eftersom jag inte tyckte att den blev tillräckligt utsvängd på första försöket =)

bollywood3

Jag har alltså både färgat, spunnit, stickat och hittat på jackans konstruktion själv. Förstå lyckan i att använda det plagget! Det gick åt 500gram merinoull som jag fraktalspunnit för att få en härlig effekt i färg som dessutom blev extra bra som mosstickat. Jag älskar att jackan inte ser lika dan ut någon stans utan att färgerna hela tiden bildar olika mönster. Den ena ärmen är till exempel mycket mer röd-orange än den andra =).

bollywood4

Jag är så himla tokigt stolt över denna jackan alltså! Jag har aldrig stickat något så stort handspunnet innan utan bara sjalar, sockor och vantar. Jag har redan använt den flitigt hela augusti och gör det fortfarande in i mittseptember och har på känn att detta kommer bli en favorit långt framöver. Den är liksom bara så himla eddy enda ut i tåspetsarna!
Högaktningsfullt, eddy

13 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

13 responses to “bollywood – en handspunnen jacka

  1. Men Eddy, du har överträffat dig själv alltså!!
    Jättefin är den din jacka!
    Stort grattis till ett så lyckat projekt!

  2. Grymt snygg :) förstår att du är nöjd det ska du va :)

  3. Tyglina

    Ohhhh helt förälskad i ditt plagg:)

  4. Den är supersnygg! =) Inte svårt att fatta att du är nöjd.

  5. Heja, du är fantastisk! Underbar kofta på en fin tjej! Grymt imponerad!

  6. ulla fredriksson

    Ursnygg.

  7. Oj, den är ju alldeles underbar!

  8. Så himla fin! Superbra!

  9. Anna

    Den är helt galet snygg!

  10. Gunilla

    Oooh. Så. Fin.
    Du har all rätt att vara stolt!

  11. Så himla snygg den är! Sjukt imponerande att du liksom har gjort allt från grunden!

Kommentera

