fantastiskt fantastiska Island – dag 1

Jag har ju lovat er att visa hur jag hade det på Island och jag tänkte att vi kunde kika lite på det just precis nu. Men jag tror det är svårt att få till sig all magi bara via bilder och ord – man helt enkelt bara måste åka dit och uppleva det. Så gört bara!

Mitt allra första foto var detta, isländsk steet art! Tusentals små glasbitar fastsatta i formation av denna fantastiska ö!
islandur2

Jag inledde sedan den allra första dagen med något som jag sett fram emot galet mycket. Nämligen Alafoss Ullfabrik där Lopi tillbereder garn och ull. Lika bra att göra det bästa först och dessutom så var detta faktiskt enda dagen vi hade tillräcklig tid på egen hand. Det ligger en halvtimme utanför Reykjavik ungefär och jag tog en vanlig kommunalbuss dit.
islandur3

Väl inne visste jag knappt var jag skulle börja. Färgerna, den underbart råa ullen och alla uppstickade helt fantastiska ting slog mig med häpnad. Jag ville ju prova allt! Personalen var supertrevlig och hjälpsam och jag siktade in mig på att hitta garn till de specifika plagg jag tänkt ut på förhand.

islandur4

Och efter ungefär två timmars botaniserande såg det ut såhär i min kundkorg. Ehh… ops? Och dessutom så är det här bara den ena. Men det var så tokigt billigt och det i kombination med fantastiska färger och kvalitet gjorde att jag liksom inte kunde lämna kvar något alls som jag egentligen ville ha. Men nu är det tjockt i garnförådet vill jag lova =). Allra mest sugen är jag på att prova plötlopi, den stora vita plattan som ligger överst i korgen. Det är helt och hållet ospunnen ull som man stickar med direkt som den är för att skapa riktigt fylliga och vindtäta tröjor. Superspännande tycker jag!
islandur5

När jag kom hem var jag ju så klart tvungen att lägga upp allt för att kela lite med det och jösses så mycket fint! Här ser ni garn till fem tröjor, åtta sjalar och ett par sockor (fast några är presenter så klart). Och trots att jag även köpte stickor, två mönsterböcker och ullsåpa så blev den totala kostnaden för hela härligheten ungefär 1500:-. Och dessutom är det ju tax free (HALLÅ! FÖRSTÅ ATT DET FINNS LÄNDER SOM HAR TAX FREE PÅ GARN!) så när jag kom ut till flygplatsen så fick jag tillbaka 15%. Alltså lycka!
islandur8

Och så klart kunde jag inte hålla mig utan var ju tvungen att prova mina nya skatter direkt. Detta ska bli en riddari till mig själv i grönt, brunt, beige och rosa och mina nya isländska stickor i rosenträ gifte sig fint ihop med garnet. Förmodligen så kommer jag klippa upp den till en kofta, men det har jag inte bestämt ännu =)
islandur9

När det sedan blev kväll var det dags att sluta upp med resten av gänget igen. Vi gick till en supertrendig restaurang mitt i Reykjavik  som heter Meetmarket där det serverades fyra tjusiga rätter. Mest spännande var såklart dagens förrätt – Val! Smakade lite som älg ungefär och trives väldigt bra ihop med mina smaklökar =)
islandur6

Sedan blev det lite vin i ställets coola bar, vars disk är gjord av havskattsskinn som är bakbelysta. Upplevelseproducenten inom mig gjorde en liten dans innan det var dags att säga Godnatt Reykjavik för ikväll. Det skulle ju bli en fantastisk dag i morgon också =)
islandur7

Japp, en helt fantastisk första dag i ett helt fantastiskt land. Jag lovar att berätta mer än annan gång, men nu måste jag ila iväg. Ha en toppenhärlig fredag! Vi ses snart igen.
Högaktningsfullt, eddy

9 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, på äventyr i andra länder

9 responses to “fantastiskt fantastiska Island – dag 1

  1. Nu blirjag ännu sugnare på att åka til Island!
    Men kag vill rida, rida Islandshäst över det karga landskapet.
    Tack för tipset med Alafoss fabriken/butiken!

  2. ååh, vilket underbart blogginlägg!! superhärliga bilder och observationer, tusen tack för att du delar med dig så generöst..! :)

  3. Maria

    Ja… Fast det är ju vi som inte bor på Island som får Tax Free så jag bor hellre här ;). Men på semester dit, det vill jag!

  4. Kanske dags att börja spara pengar. Garninköp, vandring och bad i varmvatten låter som en väldigt bra kombo enligt mej. Ser fram emot att höra om dag 2.

  5. Lia

    Island är verkligen fantastiskt!! Var där på klassresa för några år sedan. Hade tyvärr inte såpass mycket inflytande att jag kunde styra utflykterna till närhet av garn…

  6. Hej! Åker till Island igen idag och undrade bara hur du gjorde för att få pengar tillbaka på tax free. Gäller kanske bara affären i Álafoss? Vet inte om jag kommer ta mig dit ut eller om det bara blir shopping i Reykjavik. Fina bilder från din andra dag. Nån gång när jag åker måste jag se till att göra alla de där utflykterna!

    • eddysblogg

      Hej. Flera butiker i Reykjavik har tax free. Man måste handla över 4000 isländska och då får man em tax free talong tillsammans med kvittot. Denna lämnar man in på flygplatsen vid hemresa och får då tillbaka 15%. Lycka till:)

  7. Jösses, så mycket garn! Om jag är avis nu? Oh ja! ;)

Kommentera

