fantastiskt fantastiska Island – dag 2

Vi rullar vidare med Islandsäventyret och dag två stod vi upp med tuppen och åt oss mätta på en världsgod frukost. Sedan satte vi oss alla lydigt i turistbussen som skulle ta oss ut och till Islands naturvidunder. För idag var det sevärdheter om stod på schemat.

Första stoppet var Tingvellir en utav alla de platser på Island där den nordamerikanska och europeisk-asiatiska kontinentplattan möts. Naturen här var gudomligt vacker och plattorna hade skapat en klyfta mellan säg som man kunde promenera genom. Ni kanske känner igen platsen från Bröderna Lejonhjärta =)
islandur18

Och här är jag! Precis på gräsen. Faktum är att Island faktiskt sakta, sakta expanderar då plattorna (otroligt långsamt förstås) glider allt mer ifrån varandra. Det är också på grund av plattorna som Island är så extremt vulkanaktivt.
islandur10

Nästa stopp var Geysir-land där vattenångan bara bubblade upp ur marken på så himla många olika ställen. Några var större än andra men tillsammans gav det en sådan otrolig häftig effekt att man trodde man var med i någon fantasyfilm eller så.
islandur11

Strokkur var den mäktigaste utav dem alla (i alla fall som sprutade regelbundet) och fick sina utbrott ungefär var femte minut. Jag kan knappt fatta att naturen liksom bjuder på sådana här saker. Så häftigt! Den mest kända Geysir har inte haft utbrott på 180 år men jag var villigt beredd att stå och vänta på den om inte reseledar-Ida dragig mig i armen då det var dags att åka vidare.
islandur12

Nästa stopp var det 21 meter höga vattenfallet Gullfoss. När vi stannade bussen var det bara plan mark överallt omkring oss. Var sjutton hade de gömt ett 21 meter högt vattenfall tänkte vi? Men efter en tre minuters promenad längs med en trampad stig kom vi fram till ett stup där marken bara öppnade sig. Och under oss dånade plötsligt ett helt gudomligt vattenfall som tog andan ur mig. Och ljudet! Det var som att stå med örat intill basen på en avenyklubb en sen lördagsnatt.
islandur14

Det fanns en stig som ledde enda ner och enda fram till fallet och som vi såklart var tvungen att prova. Genomblöta efter att ha passerat så nära tog vi alla fall denna bild. Lag Vatten vid dess rätta element.
islandur13

Efter detta stopp vände turistbussen tillbaka mot Reykjavik igen och vi hade alla lite fri tid innan middagen. Jag hade siktiat in mig på ett annat utav mina stora resmål, nämligen The Hand Knitting Assocciation som ligger på en utav Reykjaviks centrala shoppinggator. The Handknitting Assocciation är grundad utav ett gäng isländska kvinnor som ville skapa en större marknad kring stickade plagg och därmed startade en egen butik för att nå ut till en större publik. Än idag är allt i affären handstickat och de har flera stickare och stickerskor knutna till sig. Det var en ren fröjd att botnisera där inne. Jag köpte dock ingenting trots att jag egentligen ville köpa allt. Men med tanke på min garnbonanza dagen innan så kunde jag ju sticka mig det mesta själv =). De hade också väldigt mycket garn och är helt klart det bästa alternativet att besöka om man inte skulle hinna ut till Alafoss under sitt islandsbesök.
islandur15

Sedan blev det kväll och idag stod restaurangen Fishmarket på agendan. Här bjöds vi på en nio(!) rätters avsmakningsmeny varav samtliga var både fiskrätter och totalt gudomliga. Sedan blev det allehanda lagtävling och frågesport innan det var dags att bege sig ut i den isländka natten på egen hand. Eller hem till hotellet för oss pensionärer =)
islandur17

Helt klart en dag 2 på Island värd sitt namn.
Högaktningsfullt, eddy

2 kommentarer

Filed under på äventyr i andra länder

2 responses to “fantastiskt fantastiska Island – dag 2

  1. vilken fantastiskt resa!

  2. Fortsätter det så här hela resan??? Undrar hur avundsjuk jag kan bli :)

Kommentera

