rosenknoppssjalen

Ibland blir det liksom inte av att man bloggar sina färdigstickade saker. Man kan liksom inte hålla sig utan vill börja använda den direkt! Så var det med den här, rosenknoppssjalen!
rosebud2

Jag stickade den förra sommaren på ett tåg fram och tillbaka till Dalarna. Det var en teststickning för den fantastiskt duktiga duon tincanknits vilket gjorde att jag monogamstickade bara just den här. En skir, skir spetsjal med ett slätstickat parti som sedan går över i en tjock rosenknoppsbård och det är ju faktiskt så sjalen heter. Rosebud.

rosebud5

Garnet är mitt egna, hanspunna och handfärgade. Det är ett entrådigt merino som sakta, sakta skiftar från himmelsblått till svagt rosa och sedan avslutar i en starkare aprikos. Det gick åt ungefär 600 meter a 80 gram. Jag älskar hur sjalen fick sina färgskiftningar men så här i efterhand kanske garnvalet ändå inte var det bästa. Det skira spetsmönstret försvinner lite i garnets ojämnheter och det är svårt att se att det faktiskt är rosenknoppar som gömmer sig bland all spets.

rosebud3
rosebud4

Men trots att rosenknopparna försvinner lite så älskar jag verkligen denna sjal. Den är som ett mjukt sockervaddsfluff runt halsen som knappt väger någonting trots att det värmer riktigt ordentligt. Det faktum att den är en kontrast till alla mina andra färgsprakande-eddysjalar har också gjort att den blivit flitigt använd då den passar precis till allt. Dessutom är den är stor nog att svepa om sig och krypa upp i, en annan viktig sjal-faktor =)

rosebud1

Bättre sent än aldrig och ett mönster jag absolut är småförtjust i. Det kanske blir fler rosenknoppar i framtiden, vem vet?
Högaktningsfullt, eddy

7 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

7 responses to “rosenknoppssjalen

  1. Vilken underbar sjal! Jag förstår att det är en riktig favorit. :-)

  2. Snygg sjal!
    Det funkar ändå ganska bra med ditt jättefina egna garn!
    Åh, så snyggt det är med sånt garn!

  3. Så underbar den är! Verkligen fin!

  4. Yepp, bättre sent ärn aldrig! Den är skitfin!

  5. Den är så himla vacker! Och imponerande att du har spunnit garnet själv!

Kommentera

