vad stickar jag på just nu egentligen?

Ja, jag tyckte det var dags för ett vad-stickar-du-på-just-nu-egentligen-eddy-inlägg igen för hör och häpna, jag är nämligen klar med ALLA de projekten som jag stickade på sist. Eller ja, förutom mormorsrutefilten då men den är ju faktiskt en virkning eller hur? Oj, vad jag pladdrar. Vi kikar istället vettja!

vadjagstickarpa0210131
Det första vi hittar på mina stickor just nu är en stor och fluffig vit sjal som ska värma mig i vinter. Den ska blir sådär riktigt stor och omhuldande och kommer bli riktigt tjusig till min röda rödluvekappa tror jag. Mönstret är eget hittepå och garnet är tvåtrådigt och kommer från Ölands Ullcentrum. Ett charmigt ojämt och förvånande mjukt garn som fullkomligt dansar över stickorna. Gillart!

vadjagstickarpa0210132
Till en nära väns ofödda lilla böna stickar jag en liten stash-bursting-bäbis-kofta utav alpacka- och merinorester jag hittade i min garnkoffert. Grundmönstret heter Norwegian Baby men jag har bara använt de olika charten (och inte ens i den ordning de var tänkt) och sedan gjort en egen variant av koftan. Denna växte sig snabbt stor på bara ett par dagar och nästintill hela kroppen är klar. Enda anledningen till att den faktiskt har avstannat är att det turkosa garnet nu är slut och jag har insett det faktum att jag måste köpa ett nystan till. Typiskt. Men jag är tok nöjd med denna och har nog insett att jag måste sticka en likadan till mig själv. Det hade jag klätt i =)

vadjagstickarpa0210134
Även min egen islandströja växer sig snabbt större och jag har kommit en bra bit upp på oket och sedan är det ju bara resår kvar. Dock så har jag fortfarande inte bestämt om jag ska behålla den som tröja eller klippa upp och göra en kofta istället. Det lutar nog åt kofta faktiskt. En sådan otroligt snabbstickad tröja var det i alla fall (varför stickar jag så sällan med tjockt garn?) och jag gillar verkligen det grova garnet med lite riv i som jag köpte på min islandstur. Kommer bli en härlig vinterkofta. Och mönstret heter Riddari föresten.

vadjagstickarpa0210133
Och som kontrasternas kontrast till min riviga islandströja lade jag idag upp en spritt språngande ny kofta! Det är en teststickning utav en ny och uppdaterad variant av vifflas vackra Siri och jag är så himla glad att jag får chansen att sticka den här. Jag har haft en liten förälskelse till det här mönstret enda sedan jag såg det och i vackert vintervitt tror jag det kommer bli en perfekt kofta i höst. Garnet är förresten 100% angora och det mjukaste jag någonsin känt. Som att hänga inuti ett moln ungefär. Sådant fint garn hittar man hos tantkofta.

vadjagstickarpa0210135
Och min allra sista stickning som jag stickar på just nu kan man i alla fall kalla att jag stickar på just nu. Det är min Echo Flower som varit ett UFO sedan urminnes tider och som jag sedan hade goda intentioner att få klart nu i sommar. Och jag tog tag i det. Och jag stickade och stickade och stickade. jag stickade till och med fler blomsterrepetitioner än mönstret angav eftersom jag hade ett sådant tunt garn. Men sedan kom jag till nupparna. Purl 9 together kan få vem som helst att tappa hoppet om att det här någonsin kommer bli en sjal. Men skam den som ger sig, den här SKA bara bli klar så jag kan använda den på nyår och nu när jag har skrivit det här också så är jag ju faktiskt mer eller mindre tvungen att ta tag i det här schabraket. Utmaningen är antagen!

Något som själv förvånar mig är alla dessa vita, svarta och dova stickningar jag har igång just nu. Inte alls likt mig egentligen. Men samtidigt superkul såklart, jag behöver fler neutrala plagg att basera upp mina annars så tokiga eddy-färger. Vad stickar ni på just nu?
Högaktningsfullt, eddy

5 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, kreativiteten är likt svalor som häckar

5 responses to “vad stickar jag på just nu egentligen?

  1. Mycket fina stickningar där! Jättefin Riddari, härliga färger.
    Heja på med Echo flower! Den är så fin. Jag gillade att sticka den, men jag gillar att sticka nuppar också :-)

  2. Fina saker du stickar på, själv är jag också igång med en islandströja, till sonen, den har vilat ett tag, men nu ska den komma igång igen i helgen! Sen är det några pulsvärmare, som en mamma på förskolan har beställt;) roligt när ens arbete blir uppskattat även av andra! och så ligger det en halvfärdig lovikka-restgarns-vante här framför mig som ska säljas på vår julmarknad, ja det ska bli ett par förstås, det var det! lite virkprojekt fnns också, men det är mer som du, rutor, och åter rutor…

  3. Den där Sirikoftan är så himla fin! Tyckte alla stickningarna såg härliga ut :)

  4. Sara

    Hej!

    Du har massor igång ser jag. :)

    Har du funderat på att göra ”purl 9 together” med hjälp av en virknål? Har inte testat själv, men tänker att det kanske är enklare att dra de igenom då. :) Du får tänka att det går fort när du stickar nio maskor åt gången. :)

  5. Ååå så många fina stickningar… Tänk den dagen jag kan ge mig på flerfärgsstickning…. Har sett så många fina mönster på det som jag skulle vilja göra… Vågar inte riktigt än… Men det kommer nog….

Kommentera

