två mössor som värmer i höst

Goddag, goddag ärade symötesvänner. Idag är det tisdag och jag tänkte vi kunde kika på två ulliga mössor jag stickat för att värma frusna höstöron. Lets go!

forestfloor1
Mamma önskade sig en varm, stickad mössa i rött när hon fyllde år och gärna med lite spets eller flätor löd beskrivningen. Jag visste direkt att jag ville sticka en utav alla de tjusiga mössorna ur Alana Dakos-boken Bontanical KnitsValet föll på denna, Forest Floorvilket jag tyckte var extra kul eftersom detta är ett utav de mönster i boken jag faktiskt inte sett framför mig att jag skulle sticka, och så blev det istället det första! Boken är fylld med helt magiska mönster och jag har många i kö som jag bara MÅSTE sticka men trots att Forest Floor är vrålfin så passar modellen inte riktigt mig. Men på mamma så är den helt perfekt och passade utmärkt in på hennes önskemål. Tjoho för det!

forestfloor2

Garnet hittade jag hemma i min garnkoffert och jag har stickat den i dubbel tråd med ett nystan merino från Reynolds och ett nystan alpacka från Drops som råkade vara precis i samma nyans trots de olika garnmärkerna. Det gick åt ungefär 130 meter utav varje och att sticka direkt från stashen ger såklart den där lilla extra nöjdhetsfaktorn. Jag är toknöjd, det är ett väldigt välskrivet mönster och mamma blev glad som en treåring på julafton. Dessutom så är hon så himla snygg i den!

Men jag var ju såklart tvungen att sticka en mössa även till mig, för jag har ju också kalla öron nu när hösten tittar förbi. Vi kikar direkt tycker jag!

autumnus3
Den här heter Autumnus och är designad utav min duktiga vän Emma. Det är en teststickning så mönstret finns inte tillgängligt riktigt, riktigt än. Jag är en riktig basker-tjej så när jag såg denna tjusighet kliade det i stickfingrarna. Dessutom har jag ju en stor svaghet för rosetter vilket gjorde den ännu mer eddy-perfekt. Konstruktionen är väldigt smart och stickas i ett stycke. Rosetten är alltså inte fastsatt i efterhand – ursmart tycker jag!

autumnus4
Jag har stickat dubbelt i mitt favvisgarn nummer 1, angorette från TantKofta. Det är resterna från tofsvipans islandströja (tjohoo den är klar, jag ska visa er någon dag!) och hade de där perfekta höstlövsfärgerna som jag längtade efter. Jag gjorde brettet i en färg och själva baskern i en annan just för att jag inte hade tillräckligt med garn utav samma färg. Men jag tycker nu i efterhand att det blev extra snyggt såhär. Och så ger jag såklart en applåd till mig själv för ännu ett restgarnsprojekt.

Så nu har både jag och mamsen varma öron både om hösten och långt in på vintern. Dessutom kommer vi vara vråltjusiga! Vad har ni stickat på såhär på sistone?
Högaktningsfullt, eddy

10 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

10 responses to “två mössor som värmer i höst

  1. finfin, den där baskern vill jag gärna sticka till min lilla flicka, som du kan se i en annan basker i mitt inlägg idag! Vet du om och när man kan få tillgång till mönstret??
    Hösthälsning från
    Karin-Ida

    • eddysblogg

      hej, vet inte exakt när mönstret blir tillgängligt men håll utkik på emmas blogg för uppdatering. länken hittar du i inlägget =)

  2. Riktigt fina mössor i härliga färger.., själv håller jag på med ett par overknee i zauberball i färgorna svart och mörk petrol… Kanske en sjal sen också i samma garn… Gjorde en underbar mössa förra veckan… Den användes en del i helgen… Underbart varm å härlig…

  3. Jag dööör! Jag tror nästan att jag tappade andan lite när jag såg baskern med rosett! Det var en huvudbonad precis i min smak. Basker OCH rosett, det är full pott det.

  4. Så fina mössor. Baskern är favorit också men den flätstickade ser roligare ut att sticka. Bra jobbat att minska garnförådet, då kan man ju alltid belöna sig med lite nya nystan!

  5. Tyglina

    Underbara mössor

  6. Nr. 1 matchar din hula-hoppers-sockers. Du kommer att få alla att vända sig om på gatan.
    Härligt!

  7. Så snygga mössor! Mönstret till mössan med rosetter skulle jag gärna lägga händerna på!

  8. Å en sån måste jag göra när jag finner mitt Angorette i en lägenhet INTE nära mig. När mönstret släpps. Jättefin Eddymössa!

  9. Vilka fina mössor du har stickat! Den med rosetten talade till mig lite extra :)

Kommentera

