Iceland for boyfriend

Tjoho, tjoho och glädjesprång! Tofsvipans islandströja är äntligen klar och den blev sådär tokigt bra att jag känner mig helt löjligt stolt! Men nu går jag händelserna i förväg, vi tar det från början tycker jag.

Förra året fick min pojkvän i julklapp utav mig att jag skulle sticka en tröja till honom. Han fick alltså ingen faktiskt tröja utan presenten var att det skulle bli en tröja. En tröja han fick välja själv. Skälen till detta är många. För det första är tofsvipan otroligt klädkräsen och har en mycket bestämd uppfattning om vad han ska och inte ska ha på sig. Att sticka en hel tröja han aldrig skulle ta på sig var därmed uteslutet. Jag ville heller inte sitta och sticka en tröja i hemlighet utan att kunna ta några som helst mått eller prova den längs vägen. Det är dessutom väldigt svårt att sticka en hel tröja i hemlighet för någon man faktiskt bor ihop med. Nåväl, ni förstår poängen, och efter mycket ravelryletande hittade tofsvipan en tröja han faktiskt tyckte om – islandströjan Afmaeli.

icelandforboyfriend4

Garn ingick ju såklart också, men inte vilket garn som helst utan mitt absoluta favoritgarn –  angorett handfärgat av tantkofta. Så på en utav alla våra utflykter till tantkoftas växthus passade jag på att även stuva in pojkvännen i bilen och tro det om ni vill men han tyckte det faktiskt var riktigt kul att gå där och klämma i koffertarna och prova ut olika färgkombinationer. Efter mycket velande blev det garnet ovan. Allt är angorett förrutom det nedersta som är en possum-blandning. För vem vill inte kunna stoltsera med att man har en tröja innehållande possum liksom?

icelandforboyfriend1

Och pampadapam! Så här fint blev det! När jag väl tagit mig i kragen och lagt upp till den på tåget ner till Öland i somras så tog det mig ungefär två och en halv månad att bli klar med hela härligheten. Och då monogamstickade jag inte precis. Den är stickad i dubbel tråd med angoretten och enkel i de beiga possum-partierna. Jag fick räkna om mönstret lite grann då jag hade en helt annan masktäthet. Min small-medium-karl ser faktiskt såhär fin ut i en 2x-XL.

icelandforboyfriend2

Även mönstret i oket ändrade jag lite grann. Dels för att anpassa det efter mitt antal färger, dels för att jag hade ett annat radantal och dels för att jag inte gillade vissa bitar av diagrammet helt enkelt. Nu gillar jag den i alla fall hemskt mycket och är tokigt avundsjuk på tofsvipan och hans fina tröja.

icelandforboyfriend3

Och vet ni vad. Den där rädslan man ibland har att mottagaren inte ska bli tillräckligt glad i förhållandet till slitet man lagt ner kunde jag direkt sopa under mattan. Han blev sådär själaglad som man bara kunnat hoppas att han skulle bli. Det riktigt glimrade ur hans ögon när han tog emot den och direkt blev det värt varenda sekund jag lagt ner på projektet. Ja, han blev faktiskt så glad att jag redan har börjat planera för en ny tröja för honom, men den blir nog inte klar förrän nästa höst.
Högaktningsfullt, eddy

17 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

17 responses to “Iceland for boyfriend

  1. Vilken snygg tröja!! En skönhet klär ju för visso i allt men tröjan är bra fin! Du får göra en till dej själv också :-)

  2. Mia

    Otroligt fin tröja! Klart han tindrar! :)

  3. Jättefin! Jag gillar färgkombinationen!

  4. …härligt med lite färg!!!!…

  5. Fin tröja. Och roligt att mottagaren blev glad! Sådant värmer.

  6. Tro jag det! Att han blev glad för den fina tröjan!

  7. Supersnygg! Riktigt bra färgkombo. Nu när du har så mkt lopi är det väl klart du ska göra en till dig själv också? :)

  8. Lotta N

    Jättefin tröja! Älskar färgkombinationerna, du har all anledning att känna dig stolt.

  9. vilken härlig och fin tröja du gjort.

  10. O, så vacker tröja!!! Superhärlig färgkombination, fint mönster – en fulländad perfekt stickad tröja!!=0))

  11. Felicia Karlsson

    Så himla fin!

  12. Jag kan förstå att han blev glad! Den är ju supersnygg ju!

  13. Mycket snygg. Jag har precis designar min egen islänning och inser NU att det där ,med fyra färger på en gång är lagom kul. Mönstret du valt var betydligt smartare….. I wish…

  14. saltflingan

    Instämmer i hyllningskören, tröjan är superfin både i passform och färgval!
    Lite avis på att du har en man som uppskattar stickat. Hemma hos Saltflingan är kraven väldigt stränga och lusten liksom flyger i väg…

Kommentera

