en mönsterskatt

En stor mönsterskatt utan dess like har kommit i min ägo. I fredags när jag var hemma på middag hos pappsen stod en stor låda sprängfylld med stickmönster från förr i tiden och väntade på mig. En present från min pappas kusins fru som istället för att bara hiva den stora lådan i sopen då de rensade ur tänkte på mig och levererade den till pappa istället. Så otroligt gulligt att man blir röd om kinderna. Många mönster är jättetjusiga medan andra rent ut sagt döfula. Men gemensamt för dem alla är att där finns detaljer man kan inspireras av och småbitar man kan plocka för att göra egna och annorlunda plagg, vilket gör nästan varje litet enskilt mönster till en skatt (ja, förutom kanske det där blåa med diagonala ränder ni kan se här under =). 60-tal till 90-tal är årtalen och jag har redan fått en supertuff idé på en ny tjock kofta, jag ska bara allt det andra först….. Tack snällasnällasnälla!
Högaktningsfullt, eddy

stickmonster20131027
en bråkdel av alla mönster.. de bästa favoriterna sparar jag till en annan gång =)

3 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, eddy vill ha och kanske till och med har skaffat sig

3 responses to “en mönsterskatt

  1. Eva

    Åh, den blå och vita jumpern stickad i olika färgfält har jag stickat och har faktiskt kvar! Det vita är angoragarn…minns hur dyrt det var då på 70 talet. Jag tror att mönstret då fanns i någon damtidning, Femina eller nåt.
    Jag ska leta fram tröjan!

  2. Jag känner också igen det där mönstret uppe till höger, det måste vara 80talet!

  3. Jag tyckte den blåa var rätt fräsig! Annars är jag inte alltför mkt för de typiska 80-talströjorna. Axelpuffar och så de största ärmarna ever. Fatta garnåtgången! :P

Kommentera

