min siri-kofta

Godmorgon världen. Hoppas ni fått en bra start på denna symötestisdag.
Idag tänkte jag berätta om en kofta som min talangfulla vän linnea har designat. En kofta som jag blev störtförälskad i vid första ögonkastet och bara visste att jag måste göra, helst på en gång. Siri heter den. En typisk drömkofta.

siri2

Men mönstret fanns inte än tillgängligt, så jag fick vackert vänta och vänta. Sedan föll hon i glömska en liten stund innan jag sprang på denna magiska skapelse igen på syfestivalen i Borås. Där hängde hon live på en provdocka och såg sådär drömskt härlig ut. Dock så fanns ett litet problem. Mönstret såldes bara ihop med garnet från spinneri solkusten, ett förvisso fantastiskt garn, men problem nummer två var att Siri hade minsta storlek medium och nästan tolv  centimeter större omkrets runt bysten än mig. Alltså skulle jag vara tvungen att gå ner i garntjocklek och stickstorlek för att få henne att passa. Jag kunde alltså inte sticka henne i solkustens mjuka garn. Så det blev inget köp…

Men så fort jag kom hem ångrade jag mig. Å så jag ångrade mig! Jag hade ju kunnat köpa garnet ändå och sticka något annat utav det efterråt. Så himla dumt av mig! Så jag mailade Linnea, som jag faktiskt då inte kände något alls nästan, och förklarade hela historien för henne. Fanns det någon chans att man kunde få tag på mönstret ändå? Jag trodde mig ha läst någonstans att det skulle släppas på ravelry? Och vet ni vad! Bästa Linnéa hade precis designat om mönstret i en ny version som var nästintill redo att släppas, och hon erbjöd mig att teststicka detta om jag ville. Och OM jag ville! Jag gjorde glädjeskutt här hemma av lycka för att äntligen få sätta stickorna i koftan Siri. Det kanske verkar lite märkligt men hon är ju bara så himla vacker och speciell!

siri1

Min Siri är stickad i två trådar av ett 100%igt angoragarn som kommer från tantkofta. Just detta är ofärgat men det finns i flera underbart mjuka färger som hon färgar själv. Jag gjorde åt med lite mer än 250 gram, men allstå stickat med dubbel tråd. Den är något utav det mjukaste jag någonsin känt och fluffar till sig mer och mer för varje dag som går. Lite som att springa omkring i ett moln ungefär. De fina glasknapparna i havsfärger med guld omdrag är ett loppisfynd.

siri3

Siri är som ni redan förstår en helt trollsk design. Men det är också ett helt fantastiskt mönster. Inte ett enda misstag eller motgång stötte jag på under min teststickning så jag kan varmt rekommendera er att sticka er en egen Siri. I min version gjorde jag en längre midje- samt muddresår än i originalet men annars har jag följt mönstret till punkt och pricka. Dessutom så tycker jag att det lövbeprydda oket med vridna maskor är nästintill genialiskt designat och bara så där fantastiskt toksnyggt att man smäller av lite. Stort, stort tack finaste Linnéa för att jag fick både möjligheten och äran att teststicka denna. Jag är nog lite kär i min Siri faktiskt =)
Högaktningsfullt, eddy

10 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

10 responses to “min siri-kofta

  1. agneta bosson

    Åh så otroligt vacker kofta!! Fantastisk!
    Agneta.

  2. Hej och det gör du rätt i, att vara kär! Den är fin och det garnet är fantastiskt! Underbara ni, du och Siri. Det är lite roligt för vår långhåriga vita hon katt heter Siri, hon är liten och petit!

  3. Jag blir faktist kär i din kofta jag med! Så fin att jag tror jag måste sticka mig en egen. Knappvalet blev pricken över i.

  4. Den blev så fin, och du är så fin! Kombinationen av den förlängda midjan, knapparna och fluffet är fantastiskt!

  5. Ja, den är fantastiskt fin! Och du i din :-)
    Jag blir sugen på en jag med! … eller det har jag varit länge…

  6. Tyglina

    Ohhhh…. Förstår din förälskelse… Blev det lite själv också… Använd den m glädje :)

  7. Superfin!!! Såg den på Syfestivlen ibStockholm och blev riktigt sugen på att sticka den, blev ännu mer sugen nu!! Måste bara avsluta lite annat först.

  8. Finfin kofta, börjar bli sugen på en kofta jag med!

  9. SÅ sjukt fin din Siri är! Jag skulle också vilja sticka den men jag är lite för rund om magen för den. Jag kanske får sticka den till någon annan istället!

Kommentera

