wrapped in leaves

Min fina mormor fyller 90 år nästa vecka och jag visste att jag ville sticka henne en härlig sjal att svepa in sig i. Men att hitta en passande sjal till en dam som vet vad hon vill var inte det lättaste. Den måste vara stor nog att svepa in sig i, tjock nog att hålla hennes små axlar varma och inte massa överdriven spets som gör att det drar. Då kan ni förstår hur glad jag blev när jag kom och tänka på sjalen wrapped in leaves från min absoluta favoritbok botanical knitsDen är ju liksom helt perfekt för ändamålet!

wrappedinleaves1

Nästa val var garnet. Det var tvunget att vara varmt och fluffigt. Tjockare än ”lace weight” och absolut inte i en dyster färg. Svart och brunt kan vara det värsta mormor vet. Men det får heller inte vara allt för skrikigt utan i mjuka glada toner. Och gärna med lite skimmer också för den där glamourkänslan. Det låter ju som ett nästintill omöjligt uppdrag men längst ner i stashkofferten hittade jag två udda härvor som tillsammans blev en jackpott. Det fluffiga och ulliga är en gradient från marks och kattens och den glimrande och mer melerade en silke/tencel-blandning jag köpte på mig i Vegas och aldrig vetat vad jag skulle göra med. Det gick åt ungefär 450 meter av varje och blev således ett riktigt och hejdundrande stashbursting-projekt. Hurra för det!

wrappedinleaves3

Jag stickade min sjal större innan jag började med själva lövborden och har således även fler löv än på originalversionen. Jag ville ha en sjal man verkligen kunde svepa in sig i och mysa runt i både utomhus men även inomhus. Detta är det tredje projektet jag stickar ur den fantastiska Bontanical Knits-boken men faktiskt inte en sjal som tidigare fångat min uppmärksamhet. Men till mormor var den ju perfekt och efter det jag blockat den och löven liksom vecklade ut sig och jag sedan svepte den om mina axlar så blev jag helt säker på att jag bara måste göra en till mig själv också. Den liksom bara växte där och då! Den är ju både så underbart fin och liksom sveper in en i en riktigt varm omfamning på samma gång. En fantastisk sjal helt enkelt. Fast nästa gång ska den vara i mina färger. Kanske en ännu större och i samma färg som solen. Det hade jag velat ha!

wrappedinleaves2

Stickningen var både njutbar och gick på ett kick. 3 dagar tog det att sticka hela härligheten och jag är så nöjd med resultatet. Längtar tills nästa tisdag då jag får räcka över paketet till den nyblivna 90-åringen (och förhoppningsvis även få ta några fina kort på henne). Jag är säker på att hon kommer bli superglad!
Högaktningsfullt, eddy

7 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar, Uncategorized

7 responses to “wrapped in leaves

  1. En väldans fin sjal som verkligen uppfyllde alla krav på spec.listan :)

  2. Fia

    Vilken tur din mormor har. Superfin både mönster och färg.

  3. saltflingan

    Jag är lite kär i din mormors sjal måste jag erkänna. Hårt med olycklig kärlek ;). Får åtgärda det genom att inspireras och leta i mina garngömmor och skaffa mönstret förstås :)

  4. Åh så fin! Vilken lycka att ha ett barnbarn som gör något så fint till sig.

  5. Perfekt till en favvomormmor!

  6. Vilken härlig sjal du har stickat! Mormor blir nog superglad!

Kommentera

