riddari – min islandströja!

Redan när jag satte stickorna i eriks islandströja för första gången så visste jag att jag måste göra mig en egen. Det är något så himla vackert över de där flerfärgade men traditionella mönstren i dova naturfärger som liksom vävs in i varandra på ett nästintill magiskt vis. När jag i höstas fick chansen att åka till fantastiskt fantastiska Island så tänkte jag göra slag i saken och införskaffa både garn och mönster för att det skulle kännas ännu mer äkta på något vis. Jag hade nog egentligen tänkt mig en tröja i bruna och mer klassiska naturfärger men i hyllan med hundratals(!) olika färger var det än som stack ut lite mer än andra. Ett härligt vårgrönt nystan kallad spring green heather. Jag bara MÅSTE sticka just i den!

riddari1

Resterande färger valde jag genom att utgå från mitt gröna nystan. Valet föll på en brunsprängd gammelrosa, en beige och en barkbrun. Garnet är alltså Lett Lopi, ett underbart lite rivigt garn som fyller ut och blir nästintill ogenomträngligt för blåst och väta. Och totalt gick det bara åt 800 meter varav 470 av huvudfärgen.

riddari2

Mönstret heter Riddari och är en del utav en mönstersamling som Istex själva ger ut (alltså samma företag som gör garnet). Det finns även att införskaffa sig på ravelry. Istex gör tokmånga fina klassiska islandsmönster och det var väldigt svårt att välja men jag är väldigt förtjust i det här oket. Det känns klassiskt och jag har sett väldigt många fina varianter i massvis med färger så jag visste liksom att det skulle bli bra. Dessutom så finns det ju tillfälle att sticka många fler utav deras vackra mönster i framtiden. Just nu håller jag faktiskt på med en mer modern modell i det überoola garnet Plötlopi som är helt och hållet ospunnen ull, men mer om det en annan gång.

riddari3

Riddari är ju egentligen en tröja men jag valde att steeka min (alltså klippa upp den) och stickade sedan på I-cord kanter. Jag provade faktiskt många varianter av kant innan jag blev nöjd och valet föll på just i-cordkant. Istället för knappar valde jag 4 stora hakar i likhet med dem man brukar ha på norska lusekoftor och jag blev toknöjd med resultatet. Känslan blev just så rustik som jag önskade och hela koftan är underbart varm och skön att bo i nu på vintern. Och jag gillar faktiskt den lite sträva ullen. Den känns så rejäl och äkta på något vis och trots att den är sträv och lite raspig så är den 100% klifri. Tummen upp för Riddari alltså!
Högaktningsfullt, eddy

6 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

6 responses to “riddari – min islandströja!

  1. Åh!! Så otroligt vacker!!=0)

  2. LallaGunilla

    Helt ljuvlig. Vilka vackra färger du valt, de passar dig så bra.

  3. TextilaErika

    Magiskt fin! Jag har bara gjort ett par vantar i Lett-lopi men visst är det ett fint garn :)

  4. Giltra

    Verkligen jättefin! Nu blev jag inspirerad till att börja på den jag har planerat till min syster. Dags att plocka fram stickorna för att göra en provlapp

  5. Alltså, så sjukt fin din Riddari är!

Kommentera

