stickåret tjugotretton

Hej kompisar, här nedan har jag ju sammanfattat året som gått och nu är det dags för stickåret att få samma uppmärksamhet. Det är roligt det där, för man tänker att ”oj det här året har ju liksom bara flugit förbi utan att jag hunnit med någonting alls”. Sedan börjar man sammanfatta och inser istället att ”herregud vad mycket jag gjort på bara ett år!”. Häftigt tycker jag. Nåväl, låt mig nu istället presentera, stickåret 2013:

Årets kofta:
aretskofta2013
Vinnaren i kategorin årets kofta blir helt klart min handspunna koftjacka jag döpt till Bollywood. För trots att jag redan spann en koftmängd förra året så är det här den första helt handspunna kofta jag stickar, och dessutom i vuxen storlek. Bollywood blev tillslut precis på det sättet jag ville ha den, och tillslut säger jag för att jag nämligen stickade om kroppe två gånger innan jag fick den tillräckligt A-linjeformad. Den har ganska vida ärmar för det är ju faktiskt en koftjacka, guldiga, släta chanellika knappar på rad och mossstickning som gör den tät inte lämnar ett enda uns av koftan likt ett annat. Jag fullkomligt älskar denna! Ett litet ps är att jag faktiskt fått ihop hela 8 koftor i vuxenstorlek i år motsvarande förra årets 4. Alltså en ökning med hela 100%!

Årets sjal:
aretssjal2013
Min första tanke var att ”herregud vad jag stickat sjalar det här året!” Men när jag väl började räkna efter så var det inte sant. Åtta sjalar har det blivit vilket inte är sådär värst mycket på ett år ändå, däremot har större delen utav dem stickats under de senaste månaderna vilket kanske förvillat mig. Nåväl, priset som årets sjal går i alla fall till The Chubby Juggler, eller den knubbiga jonglören som den heter på svenska. En egen sjaldesign som bara känns så himla eddy på något vis. Färgglada ränder, dinglande pompombollar och strukturmönster som jag är så förtjust i och liksom framhäver det allra mjukaste och fluffigaste hos garnet. Garnet är förresten mitt absoluta favoritgarn i hela världen, nämligen angorett handfärgad utav min talangfulla vän tantkofta. Och när dessutom tantkofta ville sälja den i sina koffertar, ja då gjorde jag en extra glädjepiruett! Den finns förresten fortfarande att införskaffa sig där (samt i min ravelry-butik) men jag rekommenderar varmt att sticka den utav fantastiska angorett. Då blir den något alldeles extra!

Årets strumpor:
aretssockor2013
Årets strumpor får bli de här: Riot of Color från boken Around the world in knitted socks som jag förresten verkligen rekommenderar. Dessa är inspirerade utav Marocko och jag älskar både det flerfärgsstickade mönstret som detaljen med den vridna kanten högst upp på resåren. Detta är mina mest arbetade sockor för året och jag är väldigt nöjd med såväl passform som färgval och mönster. Och så är jag väldigt glad att jag fick stickat något som varit i min kö så väldigt länge. Årets strumpor alltså.

Årets stolthet:
aretsstolthet2013
Årets stolthet 2013 blir för första gången någonsin en oavgjord match. Eriks islandströja i handfärgat tantkofta-garn är en självklar kandidat med sitt vackra ok och det faktum att jag stickat en tröja i mansstorlek. Och för att inte tala om stoltheten då han har den på sig till skolan, hem till vänner eller när vi går uto ch äter. Vid dennes sida står min egendesignade vita ullsjal Woolly som jag släppte mönster på så sent som i december. Både för att den liksom är den perfekta vintersjalen men även för att jag genom den fick äran att börja som mönsterdesigner för Ölands Ullcentrum vilket är en sådan makalös stolthet i sig att jag knappt vet var jag ska ta vägen. Tänk att lilla jag liksom…=)

Årets avmaskning:
aretsavmaskning2013
Jag inledde stickåret med att lägga upp till vad som i många ögon kanske var ett vansinnesprojekt – teststickningen utav den flerfärgsstickade klänningen Mekko. Att jag dessutom valde bomullsgarn och stickor 2,5 gjorde väl inte saken bättre men jag ville ju så gärna ha denna fabulösa klänning i min ägo. Den är bara så himla fin! Och att jag hade kniven mot strupen (alltså en deadline) hjälpte mig faktiskt istället för att stjälpa mig. Jag stickade på den även när jag ibland hade ledsnat för den var ju liksom tvungen att bli klar. 9 veckor tog den tillslut från tå till topp och jag är så galet nöjd med resultatet. Färgerna blev magnifika ihop med marimekkoblommorna och att det dessutom var en riktig stashbuster gjorde ju inte det hela sämre precis. Tummen upp helt klart. Jag ÄLSKAR min mekkoklänning!

Årets spinning:
aretsspinning2013
Och ingen bliv väl egentligen förvånad över att årets spinning blir de 500gram merino jag spann för att sticka den koftjacka nämn ovan. Jag började med at färga ett topsband i tron om att det skulle bli sockor men när det väl var färdigspunnet blev jag så himla nöjd att jag kände att jag istället ville sticka en jacka. Då var det bara till att försöka rota fram färggrytorna igen och få till samma nyans vilket faktiskt gick förvånansvärt bra. Hela 1094 meter tvåtrådigt garn blev det tillslut och inte ett enda uns finns kvar då jag helt enkelt stickade tills garnet tog slut. Jag fraktalspann det för en härligt färgglad effekt och är även tokigt nöjd över att jag stickade det med en gång. Tummen upp helt klart, hoppas på massvis med färgglad spinning även nästa år.

Jahopp, det var stickåret 2013 det med sina sammantaget 36(!) avmaskade projekt, stora som små. Jag lyfter på hatten, bockar och hoppas att nästa år kommer bjuda på lika mycket härligheter. Jag har en bra känsla i maggropen!
Vi ses hörrni, då ska vi prata stickmål och nyårslöften.
Högaktningsfullt, eddy

2 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, kreativiteten är likt svalor som häckar, läsvärd lektyr

2 responses to “stickåret tjugotretton

  1. Så mycket fint ditt stick-år har bjudit på!

  2. Så mycket fint du har stickat! Blir inspirerad till att sätta lite stickmål jag också. Saker har en viss förmåga att inte bli helt avslutade här….

Kommentera

