stickade juläpplen

Förra året i juletid stickade jag julkulor, vilket jag visserligen gjort i år också, men inte till närmelsevis lika många. För när jag fick syn på tantkoftas små stickade äpplen någon gång i höstas så bestämde jag mig på studs för att årets lilla julpysselstickning skulle få bli just sådana. Och herre i min lilla låda vad fina de blev!

julapplen2

Mönstret har tantkofta själv designat och det säljs som materialpaket i hennes koffert. Garnet är ett tvåtrådigt ullgarn, handfärgat såklart, som är mjukare än de flesta och fantastiskt att jobba med. Dessutom har det den där perfekta äppelnyansen som liksom bara inte går att hitta på fabriksproducerat garn. Det måste färgas med kärlek, känsla och äpplen i tanken för att liksom få fram.

julapplen1

En annan finurlig detalj är att äpplena stickas på tvären med förkortade varv istället för från botten och upp (som till exempel min apelsin gör). Detta för att äpplen helt enkelt är randiga på höjden förklarade tantkofta och jag svimmade nästan utav denna genialitet. Hon har verkligen en imponerande känsla för detaljer och lämnar ingenting åt slumpen.

9 äpplen i varierande storlek (de kommer i tre storlekar i mönstret) fick jag till tillslut och när de alla var klara skjutsade jag in dem i en tur i tvättmaskinen för att de skulle bli tovade och fina, och de blev verkligen dockljuvliga som små tovade knytten. Äpplena är stoppade med texelull som inte tovar sig vid maskintvätt och denna finns också att hitta hos tantkofta om en vill.

julapplen3

Har du inte stickat äpplen än rekommenderar jag dig varmt att prova på. De är ett supermysigt och välskrivet litet mönster, härligt och fluffigt garn att jobba med och liggande i sin korg på köksbordet så har det varit detta årets favoritjulpynt! De är ju så himla fina! Men en liten varning vill jag dock utfärda: Har du börjat sticka äpplen, är det makalöst svårt att sluta sticka äpplen förrän garnet är slut =). Tack tantkofta för en urfin stickstund!
Högaktningsfullt, eddy

1 kommentar

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

One response to “stickade juläpplen

  1. Fia

    Vilka härliga äpplen!

Kommentera

