vad 2013:s stickår bjudit mig på och hur det gick med nyårsmålen

Tjugohundratretton har verkligen varit ett magiskt stickår. Jag har utvecklats så otroligt mycket, lärt mig massor om material och konstruktion och lärt känna så himla många talangfulla och inspirerande människor. Jag har kommit igång med mönsterdesignandet på riktigt, och startskottet var det otroligt varma mottagandet utav min lilla cowlette Hong Kong Pearl som fick mig att tro på mig själv och mina designidéer. Tack! Sedan dess har idéerna fullkomligt bubblat i huvudet på mig och jag har fått äran att starta två fina samarbeten…

Det första med talangfulla tantkofta som tog in min cirkussjal The Chubby Juggler till försäljning i sina koffertar där den fick glänsa tillsammans med hennes fantastiska garn. Ett samarbete som kommer utvecklas ännu mer i framtiden och som jag är så otroligt glad för. I tantkoftas koffertar finns nämligen bara noga utvalt garn av fin kvalitet som hon sedan färgat i de mest hänförande färger som verkligen inspirerar till nya glada mönsteridéer. Det andra samarbetet är med Ölands Ullcentrum där jag fått äran att ingå i deras designteam och släppt mitt första mönster för – Woolly. Deras garn är också helt makalöst i sin härliga råhet och enkelhet men helt utan kli-ighet. Två samarbeten som kompletterar varandra på bästa sätt. Vi började ju även sända Stick With Us Podcast, något som både var otroligt kul och utvecklande och där jag fick chansen att nörda ner mig ordentligt i det jag älskar tillsammans med tusentals andra som älskar samma sak!

design2013

Under året har jag också fått äran att hålla min allra första stickkurs under garnkalaset i somras och det blev även klart att jag håller kurser under Stickfest i Väst nu i Mars 2014. Här kommer jag hålla kurser i engelska stickbeskrivningar samt hur man stickar en strumpa nedifrån och upp med Judys Magic Cast On. I morgon 10.00 släpper de alla platser till såväl kurser som läger och i varje fall jag kommer hänga på låset. Platserna brukar försvinna som smör i solsken och jag hoppas jag får se så många utav er som möjligt där!

Under 2013 hade jag satt upp tre stickmål för mig själv. Jag skulle sticka två tröjor från garn jag redan hade i min stash, minst tre handspunna projekt och virka klart min mormorsrutefilt jag haft på virknålen sedan  början av 2011. Och hur gick det med detta nu då? Vi kikar!

koftor2013

Två koftor direkt från stashen blev det minsann: min Matryoschka-kofta i härlig tjock ull och eget hittepå och min Effervecence i handfärgat lyxgarn från London. Och jag har stickat hela 8(!) koftor i vuxenstorlek under årets gång, men de övriga är visst gjorda av mer nyinhandlat garn.

handspunnaprojekt2013

Tre handspunna projekt blev det också minsann. Högst upp ser ni den fenomenala sjalen Solution designad av min vän Kamilla och stickad i garn spunnet just för ändamålet. Jag stickade även ett par Mirabella-sockor i garn jag spann när jag var i fattigskogen året innan och så stickade jag ju min handspunna koftjacka såklart. Men den har ni redan hört så mycket om nu =)

pastickorna520130821

Och sedan var det det där med att göra klart mormorsrutefilten. Och vet ni, jag är i alla fall klar med alla rutorna. 13 nystan och ungefär 350 rutor blev det totalt och trots att jag varken monterat eller fäst så värst många trådar så är jag väldigt nöjd ändå. Och kanske blir 2014 det magiska året då filten äntligen blir klar. Men vem vet, först måste jag knåpa ihop några nya tjusiga mål för detta år.
Högaktningsfullt, eddy

Advertisements

4 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, kreativiteten är likt svalor som häckar, läsvärd lektyr

4 responses to “vad 2013:s stickår bjudit mig på och hur det gick med nyårsmålen

  1. H

    Blir nog en härlig filt! Jag har virkat in trådarna medan jag virkat ihop alla rutor så det har inte blivit så mycket fästande. Skönt!

    • eddysblogg

      Tack! Längtar tills den är klar. Jag började att virka in ändarna men sedan märkte jag att de låsande och hasade sig ur igen. Förmodligen för att jag virkar i bomull som inte tovar ihop sig som ull, så nu är det en del att fästa;) skulle vara kul att se din filt! Kram

  2. saltflingan

    Vilket härligt stickår du haft!! Jag ser fram emot att hänga med och se allt fantastiskt som du kommer att göra under detta år!