spinna, spinna, varje fredag och så varje jul…

För det tycker jag är kul!
Jag har kommit in i ytterligare ett spinnstim och efter det stora lasset med magisk ull jag hade med mig hem från det stora amerikat verkar det inte finnas någon hejd på det! Tänkte att vi kunde spana in mina tre senaste skapelser:

manonthemoon

Den här härliga härvan spann jag någon gång innan vi gav oss iväg på semester. Det är en handfärgad härva falkland jag fick i ett julklappsbyte förra året. Falkland är förresten en helt ny fiberförälske hos mig och har nu lyckats knycka åt sig en utav topp-tre-platserna på min favoritfiberlista. Det är mjukt, fluffigt men med härligt långa och lite spretiga fiber. Den här skapelsen är en 2-ply på 100 gram och 213 meter och jag kallar den Man on the Moon.

timesquare

När jag kom hem från USA i mellandagarna (och efter att ha klämt och klappat på mina nya fiber otaliga gånger under resan) kunde jag knappt hålla mig en enda sekund innan jag fick sätta mg framför spinnrocken för att provspinna dem. De här två härliga topsbanden kommer från FatCatKnits som gör helt totalt magiska handfärgade toppar. De är fantastiskt preparerade, utan knutar och färgerna är helt makalösa. Här spann jag två olika topsband var för sig och plyade sedan ihop dem rakt upp och ner. Blandningen är 50% falkland och 50% polwarth och det blev hela 634 meter på 200 gram. Färgerna heter egentligen Zodiac och Uranus men jag kallar min färdiga härva Time Square!

magnolia

Och sedan gick det inte många timmar vill jag lova innan jag hade satt ännu ett topsband i rullning på min gammelrock. Denna gång Magnolia, även den från FatCatKnits, en fantasiskt mjuk gradient med en otrolig mättnad i färgerna. Den här spann jag från grönt, till gult, till orange, till rosa, till burgendy och navajoplyade sedan för att behålla de vackra färgskiftningarna. 508 meter på 170 gram i 100% fluffig polwarth som nog kommer bli en eminent sjal i framtiden.

Och vet ni, spinnbonanzan är inte slut än. Jag har ytterligare ull på rocken som ska bli till fluffigt och färgglatt garn. Nu drömmer jag drömmen om en ny spinnrock… men gammelrocken Gunnel är ju en riktigt fin dam hon också.
Högaktningsfullt, eddy

10 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

10 responses to “spinna, spinna, varje fredag och så varje jul…

  1. Karin

    Underbara garner, älskar också att spinna. Har funderat på att beställa från FatCatKnits men vad betyder det när det står så här: 6 oz (170 g) = 1.5 4 oz (113 g) braids. Går det bort en tredjedel i spinn processen? Eller vad menar de att 170 gram = 113 gram braids?

    • eddysblogg

      Hej. Det är inget som försvinner. Hennes flätor är väldigt fint preparerade utan knutar och bränning. det hon menar (antar jag) är att du inte får en hel 6 ounces fläta utan en och en halv 4 ounce fläta. :) så fick jag i alla fall mina. Jag rekommenderar dig verkligen henneS fiber!

  2. Vilka vackra färger Eddy! Vad du är duktig på att spinna!
    Jag ska lära mig det också en dag, men då krävs nog en spinnrock först!

    • eddysblogg

      Klart du ska! Jag har bara en gammal traditionell rock och den fungerar riktigt bra. Finns att hitta på många loppisar:)

  3. Stim är bra! Särskilt när det genererar så fina garn. =)

  4. Men åh, vilket fint och härligt garn du har spunnit!

  5. Kristina Boman

    Hej Eddy! Tack för en fin blogg. Den och UnderbaraClaras är mina favoriter just nu. Skönt att koppla av en stund vid dem. Du är glad och posetiv och verkar ha hundra gånger mer energi an vad jag har men det smittar av sig lite på mig och det är jag tacksam för. Jag har lite frågor runt spinning

  6. Kristina Boman

    Spinnfrågor. Topsband vad är det för något? Var får man tag på dem?? Finns det svenska köpställen?? Vill gärna ha flerfärgade till spinning,.. Hur kan du mäta det spunna i meter? Falkland vad är det för kvalite och Polwart?? Vad köpte du ull på för ställen i NY? Och hur får man så mycket energi som du har???

    • eddysblogg

      hej. vad kul att du tycker så mycket om min blogg. blir verkligen tokglad då jag hör det!
      Topsband är motsatsen till kardflor kanske man kan säga. När man kardar ull lägger ju sig fiberna åt massvis med olika håll i kardfloret. då man istället kammar ull lägger sig alla fiber åt samma håll och man får såkallade topsband =)
      Jag brukar köpa ull från world of wool i england och sedan färga själv. Vill man köpa färdigfärgad ull här i sverige vet jag att tex manduzana, limmodesign, vickevira och willowfairy färgar och säljer. jag har inte provat dem själv men hört mycket gott om dem.
      I USA beställde jag ull från amerikanska indie dyers och skickade till hotellet för att minska i fraktkostnad. en utav ullarna kom från fatcatknits och det är nog den bäst preparerade ullen jag någonsin spunnit. Rekomenderas alltså.
      Falkland och Polwarth är ju olika fårraser kan man säga som har olika ull. Ungefär som merino eller gotlandsfår. Falkland är ju dock egentligen inte en ras utan en blandning av olika raser som bor just på Falklandsöarna…
      Hoppas du fått svar på dina frågor, kram eddy

  7. Kristina Boman

    Tack söta Eddy för svar . Så snabbt dessutom. God torsdag på dig och alla ni andra

Kommentera

