stash-o-metern och nya härliga mål

Godkväll, godkväll finkulturinsupare!
Jag tänkte att jag skulle berätta om ett litet projekt jag hade under föregående år och som hamnade lite i skymundan här på bloggen – nämligen stash-o-metern.

Vad är då stash-o-metern kan man ju undra? Jo, det är helt enkelt ett litet rutdiagram där jag sammanställer varje månads garnkonsumtion och garnförädling, alltså hur många meter jag stickar ut respektive köper in varje månad. Precis som i alla projekt så krävs det också regler. Jag bestämde mig för att ingående meter är ALLT som kommer in till stashen. Både sådant man köper, får eller hittar. Undantaget är garn jag spinner in i stashen, eftersom det möjligtvis skulle kunna hämma min spinnkreativitet. Utgående meter är projekt som stickas färdigt under månaden och då menar jag FÄRDIGT. I februari så tokstickade jag på min mekkoklänning som en galning men eftersom den inte blev klar förrän i mars så fick jag alltså inte registrera en endaste liten meter till statistiken. Jag valde också att inte räkna garner jag ger bort, det var ju själva stickandet som var poängen för mig. Så, resultatet av stash-o-metern 2013 är sedmera sammanställt och jag tänkte jag skulle bjuda på mig själv i denna totala nakenhet:)

Skärmavbild 2014-01-16 kl. 19.32.59

Jag vill bara börja med att säga att det är helt tokigt fantastiskt att jag stickar i snitt 1900 meter per månad! Det är ungefär likvärdigt med två koftor i min myrstorlek. Kanske inte riktigt lika fantastiskt är snittposten på ingående meter bredvid som står för 3340 meter per månad. Det kan verka helt tokigt, och det är det nog egentligen men i dessa siffror döljer sig ganska mycket ”designgarn”, alltså garn jag fått skickat till mig utav en leverantör för att designa något utav. Mycket är presenter eller gåvor från mina fina vänner, så kanske är det inte lika tokigt som det verkar ändå. Men det finns tre stabila toppar. Februari då vi hälsade på i tantkoftas växthus och jag köpte garn både till eriks islandströja och två koftor till mig själv + att jag fyllde år och december som innehöll den fantastiska New York-resan där jag frossade i fingarn. Och så har vi september, månaden då vi flög till ullens förlovade land island och där garnet var billigt som havregryn och av kvalitet som västkusthummer. Där kunde jag bara inte hålla mig och jag är glad att jag inte gjorde det! Riktigt äkta ull som den är svår att hitta och när man är ute och reser så får man lov att ta med sig extra många tjusigheter hem tycker jag =)

Att fortsätta med stash-o-metern kommer att vara ett utav mina stickmål för 2014. Stash-o-metern har nämligen verkligen varit en push att avsluta projekt istället för att börja på nya eftersom man vill logga de där utgående meterna. Den har också fått mig att tänka en extra gång (även om det kanske är svårt att tro när man tittar på siffrorna) om jag verkligen vill ha det där garnet så mycket så att jag kan tänka mig att logga in metrarna. Den har också fått mig att få en uppfattning om hur mycket jag faktiskt stickar och det var det som var mitt mål med förra årets stash-o-meter. I år höjer jag ribban och säger att det bara får komma in 12 000 meter under året. Alltså 1000 meter per månad. Om jag då stickar lika mycket som förra året så kommer jag alltså även att kunna minska stashen med 12 000 meter och det hade varit fint som snus. Jag vill dock inte sätta ett utsticksmål för året eftersom jag stickar av passion, inte av tvång men jag har svårt att tro att jag någonsin kommer kunna sluta =). Jag klurar även lite på hur jag ska få in mina spinneri i sammanhanget men vi får nog ruva lite ytterligare på den karamellen tror jag bestämt.

Ett andra mål för året är att våga publicera ett koftmönster. Jag har både en och två koftor jag stickat efter egen design men jag har känt mig osäker på gradering och låtit det bero. Men i år ska jag våga! Jag är säker på att jag kommer lära mig massvis på vägen och efter övning, mer övning och teststickning så kommer det minsann gå jättebra. Det har jag bestämt.

Och ja, mål nummer tre får väl bli den där nedrans mormorsfilten igen. För nu rackarns rabarber är det bara monteringen kvar tills jag har världens finaste och mest färgsprakande filt vid fotändan. Och vem vill inte ha det (+ förstå vilka tokgrymma stash-o-meter-meter jag kommer logga med den i bagaget) Pepp!!!

Och avslutningsvis som symbol och hyllning till nya mål bjuder jag på en klassisk hejjarbild från det gamla goda förr i tiden. Det var alltså inte alltid bättre förr..=)
Högaktningsfullt, eddy

nyamal2014

1 kommentar

Filed under den fabulösa vardagen, läsvärd lektyr

One response to “stash-o-metern och nya härliga mål

Kommentera

