doris!

Då jag i höstas var på bokreleasen av den fantastiska vantboken Vantar för alla årstider gjord utav talagfulla clara och kamilla föll jag direkt platt för flera mönster. Doris var ett utav dem, ett otroligt charmigt mönster översållat med knappar och prickar. Nästan direkt då jag satte stickorna i vantarna så visste jag att de inte var för mig. De nästintill ropade att de istället skulle bli till en present till min fina vän sjömanselin. Och vem är jag att säga emot? Sagt och gjort stickade jag dem därför i födelsedagspresent åt en totalt stickvärdig tös som jag är säker på är både urtjusig och varm i sina nya doris-vantar. Och dessutom har jag ju nu en anledning att sticka ytterligare ett par till mig =)

doris1

Jag har stickat dem i olika ullrester jag ärvt från mormors garnförråd och adderade dessutom ytterligare två färger på muddarna som inte är med i orginaldesignen. Det blev liksom lite extra piffigt tyckte jag. Och visst känns det liksom lite extra bra i hjärteroten då man får användning för alla de där mininystanen man har skrotandes här hemma? Och faktiskt verkar just rester ha varit lite utav ett tema under mitt stick-januari då flera restgarnsprojekt fått nya liv.

doris2

Jag följde mönstret till punkt och pricka och är toknöjd med resultatet. Det är ett fint och välskrivet mönster jag verkligen rekommenderar er alla. Och det blir minsann fler vantar ur den här boken framöver, det är ett som är säkert!
Högaktningsfullt, eddy

12 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

12 responses to “doris!

  1. Gud vad fina de är Eddy!!
    De är verkligen du med de där olikfärgade bollarna på skaftet!
    Jag tycker de påminner mig om bollarna på din Knubbiga Jonglör! :)

  2. Finfina, har fått den boken i julklapp, tänkte börja med Astrid;)

  3. Riktigt snyggt med de olika färgerna!

  4. Mia

    De är helt ljuvliga!

  5. Oioi så fine med andre farger nederst! Lurt! Jeg strikket disse til mamma til jul (og har lyst til å strikke hele boken) og hun går nesten med hendene i våret så alle skal se hennes nye votter, så fornøyd er hun, hoho.

  6. Superfina!! Har boken själv men har ännu inte kommit till skott att sticka några än…

  7. Så fina, älskar de färgglada prickarna! Vilken fantastisk present, stickare uppskattar stickat extra mycket, tror jag – vi vet hur mycket arbete, tanke och omtanke ligger bakom hantverket.

  8. Kristina Boman

    När jag började kolla din och sjömanselins och lillavackraannas blogg våren 2011 då hade ni något ni kallade stickfrukost tillsammans. Det lät så mysigt. Har ni helt slutat med det. Super läckra Doris vantar. Har beställt boken nu på bokus. Bästa hälsningar.

  9. Som jag skrev på Instagram så älskar jag färgkombon- verkligen läckra.
    Du är så härligt kreativ.

    KRAM

Kommentera

