wrapped in leaves. igen.

Tjohoo alla symötesvänner!
Idag är det tisdag och jag tänkte stolt visa upp en utav mina senaste stickningar, sjalen wrapped in leaves från favvisboken Botanical Knits. Ni som hängt med ett tag minns säkert att det inte var alls länge sedan jag stickade just en sådan här sjal, fast till min fantastiska mormor i 90 års present. Det var en helt fantastiskt njutbar stickning varav jag bestämde mig för att göra mig en egen. Så Voilá! Wrapped in leaves!

handspunnleaves1
handspunleaves2

Garnet är mitt eget handspunna och det blev verkligen så bra! Det består utav två olika handfärgade topsband från  FatCatKnits som jag köpte under USA-resan i julas. 50& falkland och 50% polwarth och jag spann dem bara bägge rakt upp och ner och plyade sedan ihop en färg utav varje. Det blev magiskt, men mer specifikt såg det ut såhär:

timesquare

Så fort jag spunnit klart kände jag att jag liksom bara måste börja sticka utav det direkt! Ibland känner man ju oförklarligt så. Så jag lade alla andra stickningar på vänt ett par dagar och njutstickade denna i stället, Sjalen är tjock och ullig och har inte ett endaste parti som är samma någon som helst stans. Det gillar jag! Dessutom lade jag, precis som på mormors sjal, till ytterligare repetitioner på sjalkroppen innan jag började på lövbården för att få den ännu mer omfamnande.

handspunleaves3

Jag vet inte riktigt vad det är med det här mönstret som gör att jag gillar att sticka det så mycket men det är liksom lycka rakt igenom hela stickningen. Denna gången ännu mer såklart på grund utav det underbara handspunna garnet, men även förra gången jag stickade den i vanligt, hederligt köpegarn kände jag så. Och som sagt, jag vet inte riktigt varför egentligen. Detta är min andra wrapped in leaves och jag känner faktiskt suget efter att sticka en till. Drömmer fortfarande om en tjock, ullig och solgul variant så det känns som om att även den kommer få bli verklighet någon gång i framtiden…
Högaktningsfullt, eddy

14 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

14 responses to “wrapped in leaves. igen.

  1. Men hjälp vad du är duktig! Vad roligt det måste vara att kunna!

  2. Vilket glädjeprojekt! Sjalen ser väldigt mysig ut.

  3. Alla dina projekt med egenspunna garner blir så fantastiskt fina! Har aldrig spunnit, och tror egentligen inte att det är min grej, men när jag ser dina alster blir jag ändå lite sugen.

  4. Så vackert! Både garnet och sjalen är underbara!

  5. Äkta stickglädje!! Superfin är den!!

  6. Grymt snygg och ditt garn är väldigt proffsigt.

  7. Riktigt sjukt snyggt garn! Otroligt vackert! Kul att du gillade mönstret på mycket också.

  8. Vilket härligt garn, och så fin sjalen blev.

  9. WOW vilket underbart garn och resultatet var strålande .

  10. Felicia

    Jag måste lära mig spinna så jag kan göra så fina garner! Sjalen är så vacker :)

  11. Som alla andra måste jag berömma dig både för garn och sjal!

  12. Kristina Boman

    Super läckert både det spunna garnet och den stickade sjalen. Sitter nu här med en spinnrock och nyinköpta topsband i vit BFL ull. Men hur spinner man med topsband. Är van vid vanliga handkardade kardrullar eller kardflor. Det här är helt annorlunda.fler

  13. Kristina Boman

    forts. på föregående inlägg. Att spinna topsband är helt annorlunda än kardrullar och kardflor. Har fått lite tips hur man kan göra men tar gärna emot fler tips så hur gör du??? Vill du dela med dig??? bästa hälsningar..

    • eddysblogg

      Hej, jag spinner väldigt sällan kardflor så jag har inte så stor erfarenhet av det tyvärr. Topsband spinner jag antingen rakt upp och ner eller viker och spinner sedan från viket. Det brukar bli väldigt fluffigt å lätt då:)

Kommentera

