skyr – en isländsk ulljacka!

När jag var på island i höstas så var det ju efteråt knappast någon hemlighet att jag riktigt frossade i härligt garn. Besöket på Alafoss ullfabrik slutade i en kundkorg maxad till bredden med isländsk väldoftande ull och jag var som en liten flicka på cirkus! Vissa garner köpte jag utan att veta vad de skulle förvandlas till bara för att de var så vansinnigt vackra medan andra hade en tydlig plan…

stickajustnu6071213

Ett garn som jag redan innan min ankomst till Island visste att jag bara måste prova var Plötlopi. Ett helt och hållet ospunnet ullgarn som liksom kommer i stora kakor. Det är mjukt och fluffigt och även väldigt vindtätt då ullen liksom vidgar sig då den kommer på plats i maskorna och stänger kyla och blåst ute. Väl i butiken, klämmande och kännande på detta supercoola garn fick jag syn på den. Ulljackan som liksom bara måste bli min och det helt klart perfekta plötlopi-projektet.

skyr2802141

Mönstret heter Sky, men jag kallar istället min version för Skyr. Som den isländska yoghurten ni vet! Mönstret kommer från en utav Lopis egna böcker som jag även den köpte på plats i ullfabriken. Skyr är en midjekort jacka stickad i plötlopi med dubbel tråd och på stickor 7mm gick den som en dans. Jag gillar att den är lite oversize, för det är ju just en jacka, och den är stickad med rätstickning och lyfta maskor som gav en riktigt fin och härlig struktur.

skyr2802142

Garnet var fantastiskt att jobba med. Det är mjukt och fluffigt och inte alls lika rivigt som Lett-Lopi (som jag stickade min islandströja i). Visst gick det sönder någon gång ibland, eftersom det är ospunnet, men då var det ju bara att lägga ihop ändarna igen, gnugga lite och sticka vidare. Inga knutar eller lösa trådändar alltså. Och färgen sen! Den är bara helt magisk!

skyr2802143

En extra detalj jag gillar massvis är att kragen är dubbelstickad och alltså har två rätsidor. På så viss kan man även fälla upp den om det skulle vara ruskigt ute någon dag och man behöver ta till några extra knep för att hålla värmen. Pricken över i blev några tunga och nötta metallknappar med renmotiv fyndade på mormors vind som nu istället fick sig ett andra liv i min ulljacka.

skyr2802134

Jag tror nog ni vid det här laget förstått hur löjligt nöjd jag är med den här stickningen. Och jag har faktiskt ytterligare plötlopi i gömmorna som nog ska räcka till något mer koftaktigt. Men först ska jag njuta utav att i lugn och ro spatsera in våren tillsammans med min nya isländska ulljacka. Jag är redo!
Högaktningsfullt, eddy

11 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

11 responses to “skyr – en isländsk ulljacka!

  1. Lotta N

    Vilken superfin jacka, både tuff och elegant. Gillar våffelmönstret, det blir som pricken över i:et för detta plagg, mycket effektfullt.
    Är imponerad av allt fint du stickar.

  2. Ulla Hultqvist

    En fantastisk jacka!! Skulle kunna resa till Island bara för besök på fabriken och köpa garnet. Är mycket imponerad över dina alster! Följer din blogg med glädje och nyfikenhet!
    Hälsn
    Ulla Hultqvist

  3. Cayenne

    Beautiful! I especially love those buttons.

  4. Den är så fin, blir sjukt sugen jag också! :)

  5. Superfin!! Knapparna var verkligen pricken över i:et!!

  6. Vilken super fin jacka, den skulle jag jätte gärna vilja ha mönster till. och garnet ser ju så gott ut. Och knapparna var punkten över I.

  7. O vilken gosig jacka! Superfin!

  8. Men vilken fantastisk jacka! Den är verkligen SÅ du!

  9. Anna

    Hej. Underbar jacka! Vilken mönsterbok kommer mönstret från?

Kommentera

