The Stilt Walker

Tjoho och kullerbytta! Äntligen finns mitt nya mönster The Stilt Walker att hitta på ravelry. Efter en intensiv teststickning (tack alla mina söta och urduktiga teststickare gjorde den premiär på syfestivalen i Älvsjö och nu finns den alltså även i mitt ravelybibliotek. Att publicera nya mönster ger verkligen en bubblig känsla i hela mig, det är verkligen vansinnigt kul helt enkelt!

stiltwalker1

The Stilt Walker – eller Styltakrobaten, är en sjal som leker med strukturer. Kroppen stickas i rätstickning där ökningarna formar en slags ryggrad och sedan randas den i slätstickning innan den enkla men effektfulla spetskanten med vridna maskor får avsluta det hela. Den är halvmåneformad och i mönstret anges stickfastighet för både en liten och lite större sjal vilka stickas i olika garner med olika tjocklekar. Ett fingering respektive ett sport weight.

stiltwalker2

Eftersom olika strukturer är det som sjalen spelar med så blir det också allra finast att sticka i ett väldigt ”runt” garn. Min absoluta favorit blev därför min sport-weight-sjal (som också är den som syns på bilderna). Den är stickat i ett helt nytt garn från tantkofta som heter Lifestyle. Ett helt makalöst underbart runt garn med mycket bounce i och som liksom känns lite jitterbuggigt i sitt uppförande om ni stickat med det någon gång. Som pricken över i är det såklart handfärgat i knalliga karamellfärger och till sjalen går det åt ungefär 460 meter vilket motsvarar den 150 grams härva man kan hitta i hennes koffertar. Garnet framhäver verkligen sjalens alla strukturer och sjalen framhäver i sin tur även garnet på ett helt underbart sätt. Alltså ett helt perfekt litet äktenskap! Den mindre sjalen är stickad i sockgarnet wolkenspiel, även det tantkoftafärgat såklart, och ger en busig liten sjal på endast 400 meter. Perfekt för den där lilla udda härvan lyxgarn alltså:)

stiltwalker3

The Stilt Walker är mitt tredje mönster i min lilla cirkuskollektion och jag hoppas ni ska bli lika glada utav den som jag är. Man hittar mönstret här för den som som är sticksugen. Jag ska även nämna att fler cirkussjalar är på väg att få liv. Just nu pågår teststickningen för två splirrans nya sjalar som tänkt göra sitt första framträdande på Stickfest i Väst. I en utav teststickningarna finns det dessutom platser kvar så klicka i och anmäl dig här om du är intresserad vettja. Här finns även allt du behöver veta för att haka på!
Ha nu en fantastisk onsdag så hörs vi igen allra snarast. Kram på er finingar!
Högaktningsfullt, eddy

2 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

2 responses to “The Stilt Walker

  1. Heja Eddy! Du gör SÅ fina sjalar!! Med roliga namn;)

  2. Fin-fin sjal och sååååå härliga bilder! Det här blir jag glad av!

Kommentera

