en stickad turban

Godmorgon tisdag, jag har stickat en turban!
Jag har aldrig någonsin tänkt på att jag saknat en stickat turban men nu när jag väl har en i min ägo känns det galet svårt att vara utan. Mönstret är en teststickning utav emmas nya design och finns inte riktigt än att hitta på ravelry, men snart så!

stickadturban1

Jag stickade min i en tråd ull och en tråd mohair för att få den där härliga glorian och sköna tant-auran som jag tycker är så fin. Man startar med att sticka själva brettet innan man stickar vidare upp på ovansidan av huvudet och avslutar mitt fram. Jag följde mönstret till punkt och pricka förutom att jag förlängde den främsta flärpen (den som man gör allra sist) för att få turbanen att sitta aningens djupare i pannan. Det tyckte jag blev väldigt snyggt och den sitter som en smäck!

stickadturban2

Eftersom mössan är ganska utmärkande i sin design valde jag en snällare färg och dekorerade den istället med en flärdfull brosch. En ärvd skatt från farmors smyckeskrin som helt plötsligt fick den plats i rampdjuset den förtjänade. Jag är verkligen supernöjd med min turban och den har redan varit den givna vårmössan nu när solen äntligen börjar hitta fram ur sin dvala. En snabbstickad liten och elegant stickning som jag verkligen kan tänka mig att göra fler utav. En hallonröd till exempel, tänk er vad tjusigt! Tack emma för en urbota fin design!
Högaktningsfullt, eddy

4 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

4 responses to “en stickad turban

  1. Den tycker jag blev jättefin!

  2. Jättesnygg! Broschen passar bra också; kul att du hittade en plats för den!

  3. Jättefin!! Vet du om mönstret kommer på svenska? Blev riktigt sugen på att sticka en.

  4. Det var en snygg en, brochen passar jätte bra.

Kommentera

