en färgglad liten Sigge!

När en utav mina nära vänner annonserade bäbis i magen började jag såklart genast tänka på vad jag skulle sticka. En kofta var självklart, hon var helt klart koft-worthy! En annan sak jag dessutom gillar är restgarnsuppstickning och eftersom bäbisar liksom är så små så passar såklart även deras projekt ypperligt till koftor. Jag rotade runt i stashkofferten ett tag och fiskade upp följande nystan:

garntillcolorful1

Allt är små rester och udda härvor och materialen mjuka som moln i alpacka och merino. Jag var sugen på att sticka en fair isle-inspirerad kofta med ett klassiskt men ändå lite busigare mönster och blev tokglad då jag som av en händelse sprang på mönstret till Norweigan BabyHärifrån har jag använt några av diagrammen men kastat om ordningen. I övrigt är koftan freestylad för att passa min masktäthet och koftidé och såhär fin blev den!

colcorful1

Den gick faktiskt fort att sticka, trots att de satt på stickor 3. Jag älskar färgkombinationen och de nästintill cirkuslika triangelborderna som får med sig koftans alla färger. Den är varm och mjuk som snö och kommer värma nya lilla krabaten Sigge när hösten kommer på ett föredömligt sätt. Dessutom kommer han vara snyggaste bäbisen i stan och göra alla andra små bäbisar (eller framförallt deras mammor) gröna av avund =)

colorful2

Och en märkeskofta fick det såklart bli, för den där lilla extra lyxighetstoutchen. Jag valde däremot diskreta, nästintill isiga knappar för att framhäva koftans färg och mönster ytterligare lite mer. Och storleken? Tja, jag freestylade ju så det är svårt att säga. Men jag tror nog den kommer passa som hand i handske då lilla Sigge blir ett par månader äldre. Och det känns ju lite bättre i mitt stickhjärta om han kan ha den mer än i några ynka nyfödd-veckor så jag tyckte storleken blev riktigt bra trots eget hittepå.

siggesaviator1

Och när man får restgarn utav restgarn? Ja då stickar man en matchande liten mössa så Sigge kan bli coolast på stan och varm om öronen på samma gång. Detta mönster heter a night over the sea och var en liten teststickning jag hakade på i vintras. Helt klart ett nytt-bäbis-på-väg-favorit-projekt och det kommer bli fler sådana här mössor i framtiden. Jag tycker den är så söt så man smäller av, precis som sin nya lilla herre.
Högaktningsfullt, eddy

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “en färgglad liten Sigge!

  1. Sigge kommer bli hur cool som helst i sin ybersnygga kofta!

  2. TextilaErika

    Fantastik kofta!

  3. Vilken snygg kofta, så fina färger, mössan var så söt.

  4. Men Å!!! Det var ju en helt fantastiskt supersöt kofta, och mössan var nästan ännu gulligare!

  5. Åh, gillar särskilt mössan, tror nästan jag måste göra en sån åt min systerdotter!

Kommentera

