vad stickar jag på just nu egentligen?

Hej kompisar, nu var det ju ett tag sedan vi kikade på vad jag stickar på just nu egentligen. Alla de där sakerna förutom en som jag stickade på förra gången är nu prydligt avmaskade och klara och många fler med dem. Men just nu stickar jag på helt andra grejer. Vi kikar!

stickar2240414

En vårig, midjekort kofta i gräsgrön tweed är på sluttampen på stickorna. Denna består av egna hopkok och jag håller just nu på att sticka om axelkullen för fjärde gången. Denna koftfröken ska nämligen få sig en liten puffärm och eftersom jag aldrig har stickat puffärm innan utan endast liksom vet logiken bakom så blir det lite trial ann error tills kullen blir perfekt. Men vad gör det med ett sådant här underbart garn?

stickar3240414

En liten bäbiskofta är också på gång som ska bli till ett paket till en kompis som även hon har något på gång. Nämligen själva bäbisen att sätta koftan på. Hon är precis som jag en retrofantast av mått men kanske mer inriktad på 70-talet var jag också hämtat min inspiration. En enkel uppifrån-och-ner-kofta med raglanökning och lite dekorativa flerfärgsstickade detaljer står på menyn!

stickar4240414

Sedan stickas det sockor. Sockor i värsta gladgarnet jag hittat hos sjömanselin och som man liksom inte riktigt vet vad man ska göra med. Så jag gör ett experiment och blir det bra så blir det även ett nytt cirkusmönster så småningom. Spännande så det förslår!

stickar1240414

Jag har även lagt upp till en vitamin D i lin och därmed också tjuvstartat vår vitamin-D-Knit-a-Long. Några utav mina stickande vänner var nämligen precis lika sugen på en vitamin D som jag så vi bestämde helt enkelt för att sticka den ihop. Vill man vara med så är det bara att sätta igång och hashtagga #vitaminDKAL på instagram vettja. Jag stickar min i kungsblått kalinkalin jag köpte på öland i somras för att sticka just en vitamin D men som liksom inte blivit av förrän nu. Nu är jag igång i alla fall och jag älskar den här stickningen. Mönstret och garnet är liksom helt enkelt gjorda för varandra tror jag bestämt.

stickar240414

Och så har jag mitt pendlarprojekt. Trots att jag bara har en niominuters bussresa till jobbet enkel väg så är det såklart alldeles tillräckligt för att ha en stickning. Pendlarstickningen just nu är ett par släta gladsockar i handspunnet garn stickade efter mitt absoluta favoritsockrecept: tå-upp med judys magic cast on och en häl med förkortade varv. Detta recept är förresten på väg upp på min ravelry inom snar framtid om någon skulle vilja falla ner i detta underbara kaninhål av sockstickning.

Nåväl, många stickningar men jag gillar att ha det så. Lite olika tekniker, storlekar och material att växla mellan så man kan sticka på det man känner för när motivation faller på. Och det var heller faktiskt inte allt. Jag stickar även på en lite hemlig grej som ni inte får kika på riktigt än. Men snart så!
Ha en solig dag nu underbara människor!
Högaktningsfullt, eddy

2 kommentarer

Filed under den fabulösa vardagen, kreativiteten är likt svalor som häckar

2 responses to “vad stickar jag på just nu egentligen?

  1. Veronica Olsson

    Håller med dig att man måste ha flera stickningar på gång.
    Man måste vara sugen på det man stickar.
    Ska också sticka en Vitamin D kofta.
    Väntar på att Tant kofta ska färga garnet.
    Tack för tipset om att sticka i lin, har varit sugen på att sticka något i lin ett
    tag men inte vetat vad. Det kanske kan bli ytterligare en Vitamin D!
    Mvh Veronica

  2. Men hjälp vad mycket fint du har på gång.

    Jag köpte mönstret till Vitamin D för länge sedan, men sen vet jag inte vad som hände, jag kom aldrig igång. Men fin är den!

Kommentera

