Earth and Sky

I mörkaste januari i vintras unnade jag mig en present. Nämligen att registrera mig i Fatcatknits ullklubb. En gång varannan månad enda fram till juli anländer då två toppar med härlig överraskningsull i ett fluffigt paket från det stora amerikat. Det enda jag i förväg vet är vilken typ av ull det är (för det har jag fått välja själv) samt att de två olika topsbanden på något sätt ska matcha. Det första godbitarna landade i min brevlåda runt början på mars och de var i härliga jordiga och grönskande toner.

fiberclub1140510

Det som är mest kul med att vara med i en klubb är ju på nått sätt att se vad alla andra hittar på och hur olika de färdiga härvorna blir trots att allihop utgått från samma topsband. Jag bestämde mig ganska fort för att riva mina i ytterligare småbitar och spinna alla blåa och gröna ihop till en härva och alla vita och jordiga till en annan…

fiberclub2140510

När jag var i USA sist så köpte jag ju med mig ett gäng topsband från just Fatcatknits och rackarns vad hon är en drottning på fiber. Färgerna är abnormt vackra och fylliga och dessutom lyckas hon utan att skada ullen det minsta. Den är helt utan knutar och tovor och dansar fram över spolen. När jag spunnit all fiber valde jag att 3-plya den med en tråd från vardera topsband och sedan en mixad, det blir så himla vackert med 3-ply tycker jag. Både i färgskiftningarna samt att du får ett väldigt runt garn.

fiberclub3140510

Och såhär blev mina två härvor till slut. Bägge 3-plyade och bägge mjuka och fluffiga. Blandningen är en BFL-nylon och är ju egentligen en sockull men jag tror inte det ska bli sockor utav dessa. Snarare kanske något flerfärgsstickat där bägge färgerna får komma till sin rätt, en inspira cowl kanske?
Och vet ni, nästa klubbpaket kom på posten i fredags och den är MAGISKT fin! Tror jag och spinnrocken ska hänga en stund tillsammans idag=)
Högaktningsfullt, eddy

2 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

2 responses to “Earth and Sky

  1. kitty the knitter

    Åh så vackra garner! Hittade din blog idag…vilken glädje du förmedlar. Blir så inspirerad. ..

  2. Så himla fina garner du har spunnit!

Kommentera

