Kaitumjaure – en restgarnsstickning

Hela våren har jag varit nästintill förtrollad av att göra av med små restsnuttar. Ni vet det där sista på de där nystanen som redan har fått haft sin storhetstid i ett annat projekt. Kanske för att rensa upp i stashkofferten, men kanske ändå mest för att det liksom känns sådär varmt och sprudlande inombords när man lyckas göra något användbart även utav det som kanske egentligen skulle räknas som oanvändbart. Och när jag i vintras fick frågan om jag ville bidraga med ett mönster till välkomsthäftet på Stickfest i Väst då dröjde det inte många minuter innan idén till halskragen Kaitumjaure kläcktes…

kaitumjaure1

Kaitumjaure är en halskrage designad just för att ge alla de där restgarnerna man har i gömmorna en ny plats i rampljuset. Jag har stickat min i rester från tofsvipans islandströja, så alltså dubbel angorett och en spännande merino/possum-blandning. Och jag tänker mig att just du ska leta i dina gömmor och se vad du kan hitta. En utav färgerna behöver faktiskt bara vara 10 meter lång, bra eller hur! Ett ullgarn med lite gloria tycker jag kan bli extra fint och dessutom blir det mjukt och gott om halsen i vinter. Och eftersom den är flerfärgsstickad ger den också lite extra värme till den frusna.

kaitumjaur2

Jag gillar verkligen de varma tonerna och det ulliga garnet och just den här har faktiskt tofsvipan fått. Den fungerar ju faktiskt lika bra till gentlemän som till fina fröknar. Och en grej som jag faktiskt börjat med är att ha halskrage under min sjal riktigt kyliga dagar…

kaiyumjaure

Namnet Kaitumjaure kommer från en magiskt vacker plats i lapplandsfjällen. Längs med Kungsleden, då man tagit sig ner under trädgränsen igen, trånar en liten fjällstuga upp sig just precis intill den vackra sjön Kaitumjaure som också gett plats åt stugan. När vi var där förr förra sommaren hade vi turen att komma torrskodda in i ett ofantligt regnoväder och sedan ett par timmar senare möta denna fantastiska regnbåge. Tanken är att det kanske dyker upp fler mönster relaterade till Kungsledens etapper i framtiden, men det är ju en helt annan historia…

Och för dig som inte var med på årets upplaga av Stickfest i Väst finns nu även mönstret att skaffa sig på ravelry genom att klicka sig vidare här. Och jag hoppas du ska tycka om den lika mycket som jag.
Högaktningsfullt, eddy

6 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

6 responses to “Kaitumjaure – en restgarnsstickning

  1. Det var en fin kragen, men vilket härligt Natur foto.

  2. Det var ju jättefint, och just sådana där restgarnsmönster är det man behöver mest.

  3. Jag är hopplöst dålig på att använda mina restgarner, tror inte jag gjort mer än fåtalet restgarnsprojekt totalt i hela mitt liv. Har planer på en flerfärgsstickas tröja och blir det något över, så vet jag vad jag skall med det till. Fin som tusan är den, halskragen!

    • eddysblogg

      Tack:) en flerfärgsstickad tröja låter underbart, och just den här kragen blev ju faktiskt till av resterna från en islandströja:) kram

  4. Kragen är verkligen superfin!

Kommentera

