När farmor mötte farfar

Ytterligare en sjal designad utav mig för Ölands Ullcentrum har nu sett sitt ljus. Sjalen När farmor mötte farfar är både rustik och romantisk på samma gång och inspirerad utav det gamla goda förr i tiden då farmor blev uppbjuden av farfar på dansbanan och de tillsammans svängde av i virvlande dans…

whengrandma2

Den här sjalen stickas från toppen och neråt och sjalkroppen består utav ett enkelt nätmönster. Efter ett tag ökar man massvis med maskor och stickar sedan en härlig och fluffig volang som avslutning. Det här är en lättstickad sjal som passar både den som är nybörjare men även den lite mer avancerade stickerskan som letar efter en bra autopilotstickning.

whengrandma4

Sjalen är ganska lång och grund och är enkel att bära flera varv om halsen. Den stickas i Ullcentrums enrådiga ullgarn och endast en härva behövs. Garnet är helt fantastiskt att jobba med och trots att det enbart är spunnen svensk ull så kliar det inte det minsta. Ett underbart garn med härlig struktur och rustik känsla. Ett garn som liksom kommer hålla i hundratals år och vara lika fint och modernt då mina barnbarnsbarn dansar runt i sjalen i sin ungdom. Det känns fint tycker jag.

whengrandma3

När jag fick syn på den här härvan i ullcentrums fabriksbutik i somras så visste jag att jag ville sticka något där garnet självt får göra jobbet. Ni vet när garnet liksom är stjärnan i designen. Och jag kände verkligen att det blev så. Jag valde en grå gradient med små subtila tonskiftningar men garnet finns även i en uppsjö helt solida färger för den som tycker bättre om det. Eller kanske vill man sticka sjalkroppen i en färg och volangen i en annan? Bara fantasin sätter gränserna..=)

whengrandma1

Och mönstret då? Jo, det finns faktiskt bara att få tag i hos Ölands Ullcentrum just nu. Men vet ni, man får det faktiskt helt gratis då man beställer garn av dem för att sticka sig sjalen. Ange bara att du önskar mönstret i din beställning då du checkar ut så har du ett litet sjalpaket i din brevlåda inom kort. Hoppas du gillar den =)
Högaktningsfullt, eddy

13 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

13 responses to “När farmor mötte farfar

  1. Underbart vacker sjal ♥ .Nu är garnet beställt.Brukar vara generös och dela med mej av det jag gör…men den här sjalen ska bli bara min.

    • eddysblogg

      Å vad roligt att höra att du blev så förälskad i sjalen! Ska bli superkul att se den färdig:)

  2. Cayenne

    Very pretty shawl and great photos!

  3. Jag gillar den! Mycket. Har aldrig stickat en sjal, så detta kanske vore en bra början…

  4. Berit Thunell

    Hej, jag har beställt och fått hem garn, men inget mönster. Hur gör jag nu?
    Berit

    • eddysblogg

      Hej. Du får kontakta Ölands ullcentrum angående detta tyvärr, det är inget jag kan styra över då jag inte jobbar där rent fysiskt. Men om du mailar dem är det säkert inga problem:) lycka till

  5. Kristina Jarkman

    Hej!
    Har beställt garn och mönster i samma färgställning som på bilden. Verkligen underbar! Men – är nu nästan klar med volangen och har nästan ett halvt nystan kvar. Har testa även med ett annat garn och upplever samma sak med garnåtgången. Stickar normalhårt och har använt rek stickor. Det står i mönstret att 100 g knappt räcker så något är fel. Har granskat mönstret noga. Den ska väl inte stickas i dubbelt garn? Eller vad gör jag för fel?
    Kristina

    • eddysblogg

      Hej Kristina. Å vad konstigt! Jag har använt hela 100 gram och flera av mina teststickare också. Kan komma på två saker som kan ha gått snett. Den första är masktätheten såklart. Har du rätt masktäthet? Det är ju inte säkert att du stickar lika hårt som mig bara för att vi har samma stickor… Sedan man det ju vara att du missat en av volangökningarna. Sjalen ökar ju upp massvis de sista varven varav det går åt så mycket garn. Hoppas du är nöjd med din sjal i alla fall:) stor kram eddy

      • Kristina

        Tack för ditt svar! Ska kolla volangen. Sjalen är jättefin men jag ska fundera på att sticka om den med större stickor. Det är nog stickfastheten som påverkar. Det får bli ett projekt för julledigheten.
        God jul!

      • eddysblogg

        Ja hoppas du kommer till ordning med det:) och ursäkta sent svar men på något sätt så fick jag ingen notis om din kommentar då den publicerades… God jul till dig med:) kram eddy

Kommentera

