min virajante

I våras stickade jag på en riktigt meditativ stickning. Runt, runt, runt i slätstickning och en ökning på ena sidan och en minskning på den andra. Det skulle bli en virajante och det blev det! Precis såhär:

virajante3

Virajante är en slags halstub kan man säga som blir bredare och bredare ju längre man stickar. Den kan användas som en poncho som jag gör här, eller så kan man lägga den dubbelvikt och bära den som en tjock härlig sjal.

virajante2

Det är en väldigt metodisk stickning och trots att det bara är slätstickning runt, runt så tröttnade jag aldrig. En sak jag verkligen gillar med mönstret är flexibiliteten. Man börjar med att sticka en trekant, tills den är tillräckligt stor och sedan börjar man sticka runt tills den är tillräckligt lång (eller garnet tar slut) och sedan kan man välja sig en utav två olika kanter som avslutning. Jag stickade den med hålmönster istället för den med volang…

virajante5

Jag stickade min i tegelröd Einband, ett entrådigt ullgarn jag köpte med mig från Island förra hösten (i ungefär varenda färg de hade). Fyra nystan hade jag till kroppen vilket är ungefär 1000 meter, sedan stickade jag spetsen utav ett grått nystan av samma kvalitet. Den blev varm och stor och inte alls kliig efter att den fått ligga en stund i ljummet vatten med ullsåpa efter avmaskning. En riktigt värmande yllekram att ta krypa upp i svala sommarkvällar eller ruskiga höstdagar..

virajante4

Mönstret var en födelsedagspresent från fina Cayenne (thank you so much cutie!) och jag lade upp den nästan på direkten då mönstret fanns i min ägo. Jag är superdupernöjd och gillar min virajante vansinnigt mycket men om jag kanske ska klaga på något så är det att den är lite tight just på toppen. Men det är inte mönstrets fel.. jag skulle ha stickat starttriangeln lite större =)
Högaktningsfullt, eddy

12 kommentarer

Filed under Uncategorized

12 responses to “min virajante

  1. Wow, så snygg! Jag ha väl sett mönstret på Ravelry men liksom inte lagt märke till det. När du visar den så blir jag så sugen på att sticka en liknande. :-)

  2. Oh, vilken härlig!
    En sån skulle man ha!

  3. Åh, det här var en sjal/poncho helt i min smak! Gud vad fin! Och vad fin den var på dig. Jag har tre nystan tegelröd einband (det är väl samma som lodband?) hemma. Kanske kan börja på en… ;)

    • eddysblogg

      Klart du ska:) jag stickade också i einband och den blev vrålhärlig då den blev klar och våtblockad :)

  4. Så fin! Jeg elsker å følge med på bloggen din!

  5. Så himla fin! Jag blir riktigt sugen på en egen nu. Så användbart plagg ju :)

  6. H

    Sån skulle jag ha på jobbet och svepa in mig i 8) Vad hade du för storlek på stickorna?

  7. windybrookspinner

    You knit that so fast! I’m so pleased you like it. It’s adorable on you, like everything else.

Kommentera

