Kria till Doris!

Det pågår någon form utav babyboom på mitt jobb och nu är det ytterligare en utav mina närmastes tur att strax kläcka en liten flicka. Flickan Doris! Och såklart skulle även flickan Doris få något varmt och stickat att visa upp sig i. Islandströjor är fina presenter tycker jag. De ser välarbetade ut, är urroliga att sticka och man kan verkligen gå loss i färgboxen med alla möjliga glada kombinationer. Dessutom är det ju en bonus att man kan använda lite utav sitt restgarn  =). Så en islandströja blev det, och här ska ni få se så fin den blev:

kriafordoris1

Mönstret heter Kría och kommer från en utav de två mönsterböckerna jag köpte med mig hem från Island förra året. Jag älskar lekfullheten i mönstret och jag tycker den gör sig väldigt fint på ett litet barn. Jag bytte ut den riviga isländska ullen mot mjuka supersoft från magasin duett som jag faktiskt redan hade hemma i min garnkoffert. Jag fick dock komplettera med ytterligare ett turkost nystan eftersom jag stickat med dubbeltråd. Jag valde även mindre stickor för att koftan skulle bli tät och varm, ja nästan som en liten jacka tänkte jag mig.

kriafordoris2

Jag stickade koftan runt och klippte sedan upp den och plockade upp för knappbandet. På originalet är det en dragkedja men det är något som bär emot i mig med kombinationen dragkedja och handstickat på något vis. Dessutom så finns det ju så himla många fina knappar! Jag valde ett par nästintill genomskinliga för att inte ta fokus från det färgglada mönstret och även dessa är från min egen lilla knapp-stash. Jag sydde även in ett kantband för att dölja den fula sömmen från steeken och för att det ger en sådan himla skräddad effekt på något vis.

kriafordoris4

Och jag var ju såklart tvungen att ha en modell till min kofta för några fina bilder. Min sockersöta katt Gunhild fick den äran (eftersom hon är den enda i familjen som kom i storleken) och var väldigt nöjd i sin mjuka kofta. Faktum är att det var svårt att få lov till att ta av henne den =).

teddyaviatior

Och vad mer krävs det för att på en outfit komplett? Jo en liten hatt såklart! Detta är andra gången jag stickar en liten aviator till en nyfödd och jag tycker att de blir så galet söta! Och då det inte fanns så mycket restgarn kvar från koftan så blev det en teddyvariant till lilla Doris. Garnet köpte min mamma någon gång på 80-talet för att sticka en tröja till sig själv. Men det blev ingen tröja och mamma stickar inte länge vilket har lett till att jag ärvt 1000 meter nallegarn jag inte vet vad jag ska göra med.. Men nu så! Teddymössor behöver ju alla nyfödda så det lär nog bli en och annan till sådan här framöver =)
Högaktningsfullt, eddy

10 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

10 responses to “Kria till Doris!

  1. Jättefin kofta!! Härlig turkost, och så söt mössa :-)

  2. H

    Fin kofta! :) Känns som att det blir lite knöligt också med blixtlås på en sån liten tröja. Kattbilden var min favorit! ;)

  3. Britt-Marie

    Vilken underbar, och fin kofta. Vackra färger ihop.

  4. Så utrolig fin kofte. Hva heter boken som har oppskriften? Nydelig kattebilde :)

  5. Otroligt fin kofta! Jag är så besviken på mina barn, som vägrar att använda stickat, trots superduper mjuka garner.

    Jag har precis startat på en ”när farmor mötte farfar”. Älskar mönstret och kan inte vänta på att bli färdig!

    • eddysblogg

      Å vad kul att höra att du stickar min sjal!! Och att du gillar den så mycket! Ibland är ju de enkla det vackra tycker jag:) kram!

Kommentera

