Que Sera

Hej godingar!
I sommar har jag varit inne i en riktig göra-klart-period där jag känt ett stort sug efter att helt enkelt ta tag i gamla projekt och maska av dem istället för att starta upp nya. Min senapsgula Que Sera-kofta jag startade upp för två år sedan i fattigskogen är ett sådant exempel och hör och häpna för nu är den klar!

quesera2

Anledningen till att denna kofta faktiskt blev ett ufo från början är för att den liksom kändes lite lång. Jag beslutade mig för att vackert strunta i detta och istället bara göra slag i saken. Och visst tycker jag kanske fortfarande att den är aningens för lång, men jag tycker ändå den är superduperfin! Och är det så att man i framtiden skulle önska sig en kortare kofta så kan man ju faktiskt operera den lite grann med saxen =)

quesera3

Que Sera är en kofta designad av talangfulla Kirstin Kapur och gavs ut gratis i tidningen Knitty 2010. Kroppen stickas  ett stycke medan ärmarna monteras på i efterhand vilket jag tycker ger ett väldigt fint och skräddat intryck. Dessutom blev det nästan som en liten fejkad puffärm vid monteringen pga det tjocka garnet vilket för mig endast är ett plus. Garnet däremot är allt annat än plus. Färgen är visserligen totalt magiskt men eftersom jag lade upp den här såpass tidigt i min stickkarriär, och inte riktigt hade lärt mig vad jag gillade än så visste jag helt enkelt inte att superwashbehandlat garn inte är något för mig. Garnet är Drops Karisma och jag tycker det kliar på det där otäcka allergiiga sättet, inte sådär härligt rivigt som ull kan göra och som jag tycker om. Tyvärr. Men i övrigt älskar jag koftan och jag kan absolut tänka mig fler Que Sera-koftor i framtiden, men i ett annat garn.

quesera1

Men garn och längd till trots så måste jag säga att jag verkligen gillar min senapsgula kofta. En riktig höstkaramell som passa perfekt till yllestrumpbyxor och manchesterkjol och de läckra läderknapparna blev helt enkelt pricken över i. Och jag är säker på att den kommer bli värdigt använd i flera år framöver.
Högaktningsfullt, eddy

8 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

8 responses to “Que Sera

  1. Fin, och helt underbar färg! Håller med om garnet. Har också provat att sticka i det, och tyckte inte att det var någon höjdare.

  2. Ja, den är verkligen superfin. Jag är riktigt sugen på att sticka något i höst och nu blev jag ännu mera peppad. Tack!

  3. Tyglina

    Vilken fin kofta:)!!!

  4. Fint och väldigt fina bilder också!

  5. Underbart fin kofta i en härlig gul färg! Vilket jobb du har lagt ner på tröjan med detta mönster.

  6. Jättesnygg! Och du får gärna smitta av dig lite av den där lusten att göra klart… ;)

  7. joellestlaurent

    åh så superfin den är! jag är också i en sådan period. göra-allt-klart-så-att-jag-kan-börja-på-massa-nytt!!

  8. Jag tycker koftan är kanonfin! Supersnygg färg som passar hur bra som helst även till blå jeans. Har också ett sug efter en sån gul…

Kommentera

