vad stickar jag på just nu egentligen?

Ja, vad stickar jag på just nu egentligen? Egentligen inte så mycket, eller ja det är ju en tolkningsfråga, men det känns faktiskt inte så mycket med endast tre projekt igång. Kanske för att det är tre projekt av samma sort? Det är nämligen koftorna och tröjornas tid! Vi kikar =)

a
Det allra största och tjusigaste på mina stickor just nu är min bohuströja Blå Blomman som jag äntligen lagt upp. Kittet fick jag utav min bästa sambo julen 2012 men då var jag ingen superrutinerad stickare precis och det knapphändiga mönstret kändes överväldigande på något vis. I början av oktober i år var jag som kursledare på stickstämman i Ransberg och med på plats fanns även den fantastiska Solveig Gustafsson som såg till att bevara bohusstickningsarvet genom att starta sin verksamhet med att samla in mönster, handfärga garner för att efterlikna orginalet i mesta möjliga mån och sedan sälja bohuskit. En grymt inspirerande föreläsning av en grymt inspirerande kvinna och det första jag gjorde då jag kom hem var att lägga upp min bohuströja på stickorna. Och vet ni, jag är faktiskt väldigt glad att jag väntat så länge. Då mönstret är skrivet på gammalt vis och på flera ställen lämnar det öppet för tolkningar så vet jag faktiskt inte om jag klarat det för ett par år sedan. Man behöver helt enkelt lite stickvana:) Och nu kan jag inte sluta sticka! Oket är klart och det är dags att separera kropp och armar. Fortsättning följer…

linneavitamin260912

Nästa kofta på stickorna (har jag kommit längre på än vad bilden visar) är ännu en underbar VitaminD i lin, men denna gång till min fina mamma. När mamma såg min i somras kände hon genast att hon ville ha en egen och eftersom jag ändå lovat henne en kofta i födelsedagspresent var saken avgjord (dock fyllde hon år för en månad sedan men detaljer, detaljer).  Denna gång stickar jag min vitamin i Ullcentrums garn Linnea som är spunnet utav flera trådar lin och en tråd bomull som ger en spännande lyster och skiftning i garnet. Det är underbart att sticka med och kommer med all säkerhet bli gudomligt mjukt efter tvätt. Ett garn ni helt klart måste prova =) Oket klart och det är daga att sticka kroppen.

aaa
Sist men inte minst ut i koftparaden är min franska molnkofta Pull Presque Sessun, vilken jag även visade förra gången. Förmodligen ett utav mina mest utmanande stickningar någonsin då: a) mönstret finns bara på franska, b) mönstret finns bara i en storlek, c) mönstret lämnar väldigt mycket övrigt att önska. Men gulligaste joellestlaurant erbjöd ju sig att översätta mönstret och tillsammans drog vi igång en liten mini-KAL på ravelry för dem som också vill ge sig på denna riktiga utmaning. Och trots att som sagt mönstret är väldigt fattigt i sin beskrivning så är den färdiga tröjan hel och hållet magisk och jag kan knappt vänta tills jag får bära den i vinter. Garnet är ljuvliga Highland wool från Isaager som jag köpte under vår Köpenhamnsstickresa i somras i en fantastisk isblå ton. Bakstycket är klart, framstycket är stickat upp till spetsen och ärmarma till armhålen. Nu kör vi helt enkelt!

stickanu3_140829
Och icke att förglömma (förlåt att jag tjatar)… trådfästningen på en gigantiska mormorsrutefilten pågår såklart fortfarande. Några rutor här och där ger resultat men ett vääääääldrigt långsamt sådant. Målet är att fästa sista tråden innan årskiftet och det ska jag baske mig klara!

Ha nu en underbar helg alla smultronskorpor där ute!
Jag ska ha en helt fantastisk kreativ helg med två andra stickentusiaster som inkluderar såväl utflykter till Tygparadiset Kinna som maratonstickning i soffan med bubbel och god mat. Det längtar jag till!
Högkatningsfullt, eddy

1 kommentar

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

One response to “vad stickar jag på just nu egentligen?

  1. Elsker disse her innleggene :) Fine prosjekter!

Kommentera

