Hierro!

Hej kompisar och glad tredje advent!
Jag har halkat lite efter med stickprojekten som jag vill visa upp för er men idag tänkte jag vi skulle ta en liten kik på ett par härliga vantar jag stickade mig i september – underbart fantastiska Hierro!

hierro1

Hierro är ett par vantar som kommer från tidningen PomPom Quarterly fast faktiskt hösten innan denna. Och trots att jag blev blixtförälskad redan då så så har det inte blivit av att de hamnat på stickorna förrän nu. Men plötsligt kunde jag inte motstå en enda sekund längre och vips hade de lagts upp och dansade fram över stickorna i en ryslig fart.

hierro2

Själva konstruktionen är enkel. Man stickar från mudden och upp och efter en gedigen resår så bär det av i ett rutmönster med vridna maskor och små hasselnötter. Själva hasselnötterna var lite pilliga att få till och utfördes på ett vis jag aldrig stickat hasselnötter på innan men när man fick in snitsen gick även de som en dans. Jag har dock gjort om toppkonstruktionen lite och ändrat rutmönstret högst upp då jag har avsevärt kortare händer än designern, men jag tycker de blev riktigt bra ändå =)

hierro3

Garnet är drops Karisma och resterna från min Que Sera Kofta jag äntligen fick klart i somras, och det ÄR något visst med att sticka upp sina restgarner tycker jag. Man får liksom en nöjd och bubblig känsla inombords och känner sig lite extra duktig på något vis. Och trots att dessa vantar kanske inte riktigt är jag och kanske får flytta till något annat omtänksamt hem framöver så är jag toknöjd med dem. Sticka dig ett par Hierro vettja!
Högaktningsfullt, eddy

4 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

4 responses to “Hierro!

  1. Fantastiskt fina! Jag blev oxå tokförälskad i dem så fort jag såg bilden i Pom pom, de verkar så himla roliga att sticka. Hasselnötter, mums :)

  2. Lena Wärnbring

    Hejsan…… Jag heter Lena Wärnbring, följer din blogg och kollar dina mail.

    För mig betyder handarbetet mycket. När du skrev om Vitamin D och visade den blåa koftan blev jag förälskad direkt. Jag köpte mönstret.
    Nu hör det till saken att jag aldrig stickat efter ett engelskt mönster.
    Jag har försökt med översättning via dator´n.
    Jag har bett om hjälp i mönsterarkivet, men de har gjort samma översättning.
    Dels är det facktermerna som är nya, de kan jag nog klura ut med hjälp av ordlistorna jag hittat.
    Jag får inte riktigt grepp om hur man stickar. Är det vändningar mitt i arbetet?

    Jag har försökt , men nu lägger jag av. ………..om inte……….
    det finns en riktig översättning till Svenska?.
    Har du möjligen ngn? Kan du vara snäll att hjälpa mig? Jag betalar bara jag får en på svenska så jag kan sticka den fina koftan ..
    Jag har ett sikegarn som jag tror passar.

    Hoppas du inte tar illa upp. Jag är så glad att Ni yngre har tagit upp hantverket igen. Ni verkar ha så himla roligt tillsammans.

    Har även sett samarbetet med Tant Lotta. jättespännande. Nu är inte jag förtjust i ull, annars hade jag säkert varit med. Mitt favoritgarn är silke, vilket är svårt att få tag på.

    Hoppas givetvis på ett positivt svar, men förstår om du har möjlighet.
    Med vänlig hälsning och en riktigt God Jul

    Med Vänlig hälsning
    Lena Wärnbring
    Lilla Fiskebäck 3
    566 36 Habo

    • eddysblogg

      Hej lena. Vad kul att du läser min blogg och gillar att sticka!
      Jag håller med om att vitamin D är en väldigt fin kofta. Det är dock ett mönster som bara finns på engelska och tyvärr kan jag inte översätta det för dig är jag rädd. Dels för att det är en process som tar flera timmar och dels för att det inte är mitt mönster och det är inte okej mot den designern som gjort det att jag översätter och delar mönstret då det är den designern som har upphovsrätten.

      Det är helt riktigt att man vänder mitt i arbetet och stickar så kallade förkortade varv då man stickar koftans kropp. Detta för att skapa dess rundade form. Mitt förslag är att söka på ”wrap and turn” eller ”short rows” på you tube för att se hur dessa görs. Alla förkortningar finns att hitta i stickguider på ex stickamera. Lycka till kram eddy

Kommentera

