Beccs – min julledighetskofta

När julafton är över och de där underbart otvungna mellandagarna inställer sig så tycker jag det är skönt att lägga upp en sprillans ny och riktigt njutbar stickning som man kan hänga med mellan krispiga promenader och då man eldar för fullt i kaminen. I år lade jag upp till en kofta som faktiskt är en riktig impulsstickning. Säg Goddag till Beccs!

beccs1

Vanligtvis då jag lägger upp till en lite större stickning (typ kofta eller tröja) så är det ett projekt jag gått och suktat efter ett tag. Jag kanske har nystat garnet, lagt fram rätt stickor, köpt mönstret efter att ha haft det en längre tid i min ravelrykö och förberett en projektpåse. Men inte med Beccs. På juldagsmorgonen ungefär en timme innan avresa fick jag ett vansinnigt sug efter att unna mig en ny koftstickning istället för att sticka på de gamla surdegarna jag packat med. Jag satte mig då och gick igenom min stash på ravelry för att hitta något jag var sugen på att sätta stickorna i. När jag fick syn på fem härvor  ljuvlig handfärgad madelinetosh, inköpt för nästan två år sedan men som aldrig hittat det där tillräckligt perfekta projektet blev jag väldigt sugen på att äntligen sticka något av dem. Och eftersom ravelry också har den eminenta funktionen där man kan söka på vad andra stickat i just detta specifika garnet (ja till och med vilka koftor de stickat i just detta specifika garnet) så dök efter en liten stunds bläddrande koftan Beccs upp. Och ja, det var kärlek vid första ögonkastet!

beccs5

Beccs är designad av Isabell Kraemer och är en kofta som stickas uppifrån och ner med raglanärm och bortsett från i starten så stickar man den främre flätborden i samband med att man stickar själva koftan. Det finnas alltså ingenting att plocka upp eller färdigställa på slutet, vilket jag gillar skarpt. Eftersom jag ville ha en lite längre och softare typ av kofta så stickade jag armarna innan jag satte igång med kroppen för att på så sätt kunna sticka kroppen enda till garnet tar slut. Jag hade fem härvor vilket är ungefär 915 meter i worsted weight och det blev faktiskt helt perfekt tycker jag!

beccs2

Garnet är vackra madelinetosh vintage, ett handfärgat och väldigt runt spunnet garn med mycket bounce i. Jag köpte det till mig själv i julklapp för nära två år sedan men det är liksom så speciellt att det varit svårt att hitta det perfekta projektet till.  Men Beccs och madtosh blev som hand i handske och jag älskar den definitionen den robusta flätkanten får på grund av garnets rundspunna karraktär. Och om jag ska vara helt ärlig så känns det förbannat fantastiskt att använda upp lite utav de där gamla hyllvärmarna man har haft i stashen lite för länge =)

beccs6
Summa summarum så är jag väldigt förtjust i min nya kofta och rekommenderar varmt såväl mönstret som garnet till er alla. Och vet ni att denna kofta också innehar mitt nya snabbsticknings-koft-rekord? Endast fem dagar från uppläggning till avmaskning tog det och jag är mäkta nöjd över resultatet.
Vad har ni stickat på i jul?
Högaktningsfullt, eddy

6 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

6 responses to “Beccs – min julledighetskofta

  1. den där färgen är som sagt magisk! :)

  2. Mycket snygg! Och härligt med nåt som går fort att sticka! Såg att bården ser ut att vara precis samma som på den halsduken jag precis stickat klart, Pavement av Jared Flood. :) Ska lägga koftan bland mina favoriter på Rav.

    • eddysblogg

      Tack för din fina kommentar. Vad roligt att du gillar den:) flätan förekommer säkerligen i flera andra mönster, och pavement är verkligen superfin! Hoppas den var rolig att sticka:)

  3. Vilken jättefin kofta!! Mönster är superfin (och ser rolig ut att sticka) och färgen ska vi bara inte tala om – helt underbar!!!

Kommentera

