the wips!

2015 har nu satt igång med brakfart och även om jag i bakhuvudet fortfarande filurar på en liten stickkrökika över året som gått så vill jag först kickstarta med något helt annat, nämligen the wips!. WIP, som är stickvärldens benämning för work in progress (alltså pågående stickningar) har jag i min smak aningens för många av just nu och dessutom aningens för många som egentligen inte har så mycket alls kvar att sticka för att de ska förvandlas från wip till färdigt projekt. Därför tänker jag utmana mig själv att stickstarta de nya året med att jobba på dessa istället för att lägga upp till något nytt. För de är inte på något sätt tråkiga, det har bara kommit lite annat emellan, så som det kan vara ibland. Och för att få en extra liten morot så har jag valt att deltaga i den amerikanska stickpodcasten Just One More Rows utmaning Clean Sleight Challange som pågår under januari och februari med syftet just att rensa ut det gamla för en härligt fräsch stickvår. Alla tiders tycker jag så nu kör vi!

a
Wip nummer 1 är min fantastiska Bohuströja Blå Blomman som bilden till trots faktiskt nästan är klar. Ungefär tio centimeter tickning på varje ärm är det som fattas och sedan ska hon klippas till en kofta och frisseras tjusig med knappkant och annat innan hon är klar. Men tänk ändå vad mycket jag gjort! Dock så kanske hon blir liggandes ett litet tag till ändå, för hon är inte mitt wip med mest prio just nu faktiskt =)

wip3
Wip nummer 2 är mammsens härliga Vitamin D i det härliga lingarnet Linnéa från Ullcentrum. En julklappströja som tagit aningens längre än planerat men som var tvungen att mätas för armhål, armlängd och armomkrets i mellandagarna innan jag kunde sticka vidare. Hä återstår 8 varv på kroppen och sedan är det potatischipsstickning runt, runt på bägge armarna innan den är klar. Kanske mitt projekt som är längst från färdigställande men ändå den stickning jag tänker sätta tänderna i allra först!

wip5
Wip nummer 3 är mitt alldeles första par tovade ullvantar som efter tre vändor på hetare och hetare grader i tvättmaskinen tillslut kom ut helt perfekta. Och kanske ser de klara ut i era ögon, men njää. Jag vill inte tänka på dem som klara innan jag plitar dit de tilltänka yllebroderiet för då kommer det mest troligen aldrig bli av. Wip nummer 3 alltså.

wip2
Wip nummer 4 är ett par hemliga hemlighetssockor som jag tänkt ska bli ett fint och nytt stickmönster. Här har jag stickat skaften på dem bägge men sedan kört fast vid hälen då den inte riktigt blev som jag önskade. Så tänka om och tänka rätt alltså och sedan full fart framåt över foten och tån innan de sys ihop längst fram. Kanske 60% kvar rent stickningsmässigt på dessa ändå..

aaa
Wip nummer 5 är min franska drömmiga marängkofta som jag och Joelle satte igång med bägge två redan i slutet av augusti för en liten mini knit-a-long. Men mönstret var sparsmakat (trots att Joelle gjorde ett helt fantastiskt jobb med att översätta de lilla mönster som fanns, tack!) och storleken var endast en enda så efter mycket tänkande efter eget huvud, repningar och omstickningar så gick den från wip till ufo. Men inte nu längre! Och till syvene och sist har jag faktiskt bara halva framstycket kvar. Alla andra bitar är färdigstickade och sedan ska den monteras och blockas. Nu rackarns ska den avmaskas!

wip6
Och som så många gånger innan… wip nummer 6 är min gigantiska mormorsutefilt! Bitarna är monterade och garnet är slut n återstår bara de eländiga jobbet att fästa alla trådar. Och ja, jag borde ha gjort det under virkningens gång men att starta en ny ruta är rackarns mycket roligare en att fästa 10 lösa ändar vill jag lova… och den första tilltänkta taktiken att virka in dem fungerade inte alls på bomull då ändarna slet sig direkt. Men nu ska det bli mitt terapiarbete och filten ska äntligen bli klar. Och ni kan tro att jag vill ha in alla de där nystanen i min stash-o-meter!

Där har vi dem. Mina 6 pågående projekt. Januari och februari 2015 blir alltså wip:sens månad och även om jag kanske inte klarar att beta av alla så ska jag sedan unna mig en sprillans ny och fluffig njutstickning. Lets go!
Högaktningsfullt, eddy

8 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

8 responses to “the wips!

  1. pepp pepp pepp på att göra klart alla dessa projekt! och särskilt den franska tröjan, jag är så nyfiken!!

    • eddysblogg

      Haha, jag med! Vill vekligen ha den och börja använda. Stort, stort tack återigen för hjälpen med översättningen, det är verkligen inte ditt fel att mönstret är så sparsmakat:) kram

  2. Är så imponerad över din mormorsrutefilt! Det är ett sånt där projekt som jag har påbörjat en massa gånger, men aldrig lyckats ro hem (om det inte varit babystorlek). Man ser ju att den är fantastisk redan nu, men ska bli ännu roligare att se den när alla ändar är fästa.

  3. man kan virka in trådarna när man virkar, så slipper man fästa dem sen!

    • eddysblogg

      Tack för tipset. Jag provade detta först men då jag virkade i bomull så gled ändarna hela tiden ur vilket inte känndes tryggt varpå jag valde att sy in dem istället. När jag ändå lagt ner så mycket tid kan jag lika gärna göra det ordentligt tänker jag:)

    • eddysblogg

      Tack för tipset! jag gjorde det först men då jag virkade i bomull gled de ur hela tiden och jag bestämde mig för att sy in dem istället

Kommentera

