stash-o-metern 2014

För på pricken två år sedan kom jag på den eminenta idén att starta en stash-o-meter över mitt garnförråd efter att ha hört om konceptet i en amerikansk podcast. Jag drog igång en genom vår egen podcast Stick With Us som vi hade på den tiden och till min glädje följde många av er med på resan. En stash-o-meter innebär i princip att jag bokför allt jag stickar kontra allt garn jag köper varje månad för att på så sett se om stashen ökar eller minskar. Ett ganska snällt och intressant sätt att få reda på ruliansen då den alltså inte bryr sig om hur mycket du hade i förrådet då du började utan bara vad som händer varje månad.

Första året handlade stash-o-metern mest om att få ett hum. Jag hade verkligen ingen aning på hur mycket jag faktiskt stickade upp varje månad och för den delen heller ingen koll på hur mycket som kommer in. I år hade jag en ambition om att det fick komma in max 1000 meter per månad. Kanske mycket tycker ni, men njaa. Exempelvis köpte jag fem härvor ljuvligt handfärgat silke av Solveig Gustafsson i Ransberg i somras. Ett lacegarn som måste stickas dubbelt till en kofta. Tjoff, så hade jag bara där 2000 meter i stashen. Men sådana skatter måste jag bara lägga vantarna på, speciellt med tanke på att hon avvecklar sin verksamhet. Och jag gör det med gott samvete då jag genom stash-o-metern blivit mer medveten om vad som är ”värt” att ta in i stashen om man nu kan utrycka sig på det viset. Jag tänker helt enkelt en extra gång. Nu kikar vi på 2014 års siffror tycker jag!

stashometer2014

Detta är en stash-o-meter jag faktiskt är väldigt nöjd med. Visserligen har jag stickat lite mindre än förra året (1578 meter i snitt per månad i år jämfört med förra årets 1902) och det har jag faktiskt inget svar på varför. Kanske spinningen kommit i vägen eller kanske har jag mer halvfärdiga projekt nu som tagit mycket tid men inte riktigt blev klara och fick ta plats i stash-o-metern. Nästan 1600 meter per månad är dock en väldigt respektabel siffra och jag kommer aldrig att sätta mål för utstickningssidan. Sticka gör jag av glädje, inte tvång. På ut-sidan så är jag faktiskt också otroligt nöjd. Två större månader som den ena innefattade garnfestivalen Unwind Brighton och den andra var en specialbeställning på fina tantkofta-garner jag länge velat ha. Dessutom så har jag ju faktiskt stickat ut mer än som kommit in eller hur =).

Målet på 1000 meter i månaden jag satte förra året nådde jag helt enkelt inte riktigt upp till men jag är ändå mäkta nöjd med min insats med tanke på att jag mer än halverat den inkommande stashen från föregående år. Dessutom har jag faktiskt sålt av 7355 meter under året, men då jag vill få en överblick hur mycket jag aktivt köpter kontra hur mycket jag aktivt stickar så har jag valt att inte ta med detta i slutresultatet. Detsamma gäller garn jag får för att specifikt sticka upp ett designersample. Detta räknande jag med under förra året (vilket är en av tjuvarna till att in-posten var så stor då) men valde i år att inte registrera detta då detta inte är garn jag aktivt väljer att ta in  min stash. Dessutom brukar det ju försvinna ut lika kvickt då jag nästan direkt designar något med de härvorna.

Självklart kommer jag fortsätta stash-o-metra även i år, jag fullkomligt älskar det och målet för 2015 sätter jag på en ganska skön och lagom nivå. Helt enkelt att sticka ut mer än vad jag köper in. I och med att jag sålde av så mycket garn i år så har jag en stash som jag trivs med och som jag vill använda, men också kunna förnya då jag springer på nya spännande skatter. Jag gillar utrycket ”en aktiv stash” som min vän lovisa myntade i förbifarten. Det är precis så jag vill att det ska vara. Garnet ska vara tillräckligt speciellt för att få flytta in, kanske bo till sig lite tills det hittar rätt projekt och sedan stickas ut till något magiskt, inte vara en hyllvärmare. Och så länge allt får plats i garnkofferten så är det ju faktiskt okej, även om jag nu får sitta på den för att få igen locket =)
Högaktningsfullt, eddy

eddysgarnstah

1 kommentar

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar, läsvärd lektyr

One response to “stash-o-metern 2014

  1. Haha, ja, en aktiv stash, det kör vi på 2015! Jag tänkte också haka på stash-o-metern!

Kommentera

