en liten vattenmelonskofta

Jag har stickat en del på sista tiden som jag inte hunnit med att visa upp eller berätta om. Så låt mig berätta historien om en liten vattenmelonskofta som trots sin lilla, lilla storlek tog mig ett år att slutföra.

tinywatermelon1

Då jag sprang över en liknande liten variant gjord utav Alana Dakos visste jag att jag ville göra en sådan kofta bums. Jag hittade tre perfekta bomullsnystan i en reakorg i garnbutiken nedanför backen och lade upp maskorna på tåget upp till elin som skulle ta mig till fattigskogslägret förra året. Oket gick som en dans och det röda nystanet var slut på ett litet kick trots tusen andra stickningar som tävlade om uppmärksamheten. Sedan blev det inget mer. Kanske var det för att jag inte hade någon liten mottagare i åtanke för just den här koftan. Kanske var det för att garnet var så urbota obekvämt att sticka med att jag mest ville stampa på det. Vem vet?

tinywatermelon2

Men jag gillar inte att ha UFO:n hängande över mig. Så ett halvår senare gjorde jag ett nytt försök. Kroppen och armarna blev klara på ett kick och jag plockade upp för knappkanten. Den blev alldeles för tight och i ren frustration lade jag ner den i stickpåsen igen med en tanke om att fixa till det nästa dag. Det gjorde jag inte. Utan ytterligare ett halvår senare, då vi poddade vårt avsnitt om UFO:n, utmanade jag äntligen mig själv att plocka upp den lilla koftan igen. Knappkanten stickades om, udda knappar från mormors knapplåda syddes i och små vattenmelonkärnor broderades. Det hela tog en kväll och jag är faktiskt toknöjd med det gulliga resultatet trots att koftan var en riktig segstickning som jag aldrig riktigt trivdes med. Och jag känner på mig att någon gång i framtiden kommer den komma till användning på en söt liten unge som bara inte finns riktigt än. Det är ju alltid bra att ha lite babypresenter redo eller hur =)
Högaktningsfullt, eddy

5 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

5 responses to “en liten vattenmelonskofta

  1. den var riktigt läcker .

  2. Ufon är aldrig roliga, men de ger en rätt skön känsla när de äntligen är klara!! Fin blev den också!

  3. Härlig kofta!
    Kanske skulle vara något för min dotter som älskar vattenmelon… men några storlekar större då.
    UFOn ja… jag tänkte ta ett ryck med mina i höst!

  4. Mycket söt, jag älskar att sticka till små människor. En del skickar jag till Afrika, annat får vänta på någon liten person som snart kommer till världen;) här i Europa…

  5. Måste verkligen säga att tröjan är fantastiskt fin….

Kommentera

