the great oddments knitdown!

thegreatoddmentsknitdown1

För ett par veckor sedan sprang jag på ett superspännande projekt på ravelry. Designern Romi Hill hade fått en hel låda med provgarner och istället för att låta den bli just en en provlåda bestämde hon sig för att göra det hela till en utmaning – The great oddments knitdown! Det hela går ut på att hon ska sticka 15-18 projekt utav ENDAST de garner som finns i lådan och där finns inga tröjkvantiteter precis. Det är udda härvor och nystan i olika kvaliteter, färger och tjocklekar. Det enda hon får addera är knappar och andra små dekorativa detaljer som pärlor eller hakar men alltså inget annat garn än de nystan som finns i just den lådan. Bra idé eller hur!?

Och hur blir jag då inblandad i det här? Jo, Romi har även bestämt sig för att utmana alla andra att göra likadant. Därför har hon släppt en e-bok som man köper helt osedd. Alltså man vet helt enkelt inte vilka mönster som ingår i den då man köper den. Detta för att mönstren faktiskt inte ens finns än utan Romi kommer designa dem under årets gång. Urkul ju! Och jag är helt säker på att den kommer innehålla massvis med mönster i min smak för jag är ett riktigt Romi-fan. Mycket färger, struktur och lekfullhet brukar signifiera hennes mönster, precis i eddy smak =). Så jag köpte den utan att veta något som helst om mönstren den kommer innehålla förutom att det kommer vara riktiga stashbursting-projekt. Köpte man den dessutom innan första mönstret släpptes fick man den faktiskt ännu billigare men de 15 dollar den kostar nu när första mönstret är ute är ju även det en spotstyver. Mönstren kommer komma lite då och då under året och det kommer alltså bli mellan 15 och 18 stycken. Alltså mindre en 1 dollar per mönster.

thegreatoddmentsknitdown2

Igår kom första mönstret. En underbart vintrig mössa kallad Fairy Snowcap, som ni ser här ovan. Tokfin tycker jag så jag dök genast ner i stashkofferten och drog fram det här fina pionrosa nystanet som jag köpte i Vegas för två somrar sedan. En lyxblandning kallad Mermaid som innehåller superwash merino, silke och seashell som ger den en underbar lyster, glans och fluffig mjukhet. Planen är även att sticka med en tråd från ett udda mohairnystan i en liknande färg så mössan får en fin gloria.

thegreatoddmentsknitdown3

Jag tänkte lägga upp nu direkt faktiskt och jag är tokpeppad på det här superroliga projektet. Nu ska här stickas upp alla de där udda och märkliga men kanske ack så fina garnerna man liksom aldrig vet vad man ska göra med. Det finns även en rolig liten peppgrupp på ravelry där man kan hänga med alla andra som också utmanat sig själva med detta knitdown-projekt. Tack Romi, det här är typ världens bästa utmaningsidé!
Högaktningsfullt, eddy

9 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar, Uncategorized

9 responses to “the great oddments knitdown!

  1. Jättekul idé, jag slog till på e-boken direkt. Tack för tipset, som jag sprider vidare på min egen blogg!

  2. Vad spännande! Måste genast kollas in :)

  3. Det låter kul. Det ska jag kika närmare på!

  4. Kul ide, funderar på attgå med jag med!

  5. Å vilken rolig grej! Och så himla bra sätt att använda skruttsnuttar.

  6. Rolig grej! Såg på IG att du redan var klar med mössan :)

  7. L

    Tack för tipset! Helt omöjligt att INTE hänga på, hemligheter går ju bara inte att välja bort!
    Lena

  8. Jättekul! Och vilken underbar mössa!
    Eboken är redan köpt :)
    Jag sitter och klämmer på lite Rowan Cocoon jag har liggandes i stashen. Det är lite för tjockt egentligen, men enligt maktätheten ska det kunna funka.
    Jag testar :)

Kommentera

