vad stickar jag på just nu egentligen?

Ja, vad stickar jag på just nu egentligen? Jo det är flera saker. Hela 4 olika faktiskt! Jag funderade faktiskt idag över det där med monogamstickning. Ni vet när man är ett projekt troget tills det är avmaskat, blockat och knappbeprytt innan man börjar på nästa. Jag funderade på om det vore något för mig, skulle jag trivas ännu bättre och kanske på så vis undvika att vissa projekt faktiskt blir ufon? Men nej, jag gillar verkligen att ha lite olika saker på gång att byta med. Kanske en slätstickad filmstickning, ett mer komplicerat spetsprojekt, en liten och nätt pendlarstrumpa och ett hjärngympande designprojekt. Jag älskar att ha det så. Men sådär tre, fyra, fem stycken är lagom. Fler än så får inte plats i pågående-stickprojekts-korgen =)

stickanu2_140829
Min Audry in Unst i neonärtefärgat garn från easyknits jag tillskansade mig på Grötö i våras växer sig snabbt större. I skrivande strund är det faktiskt bara knappkant och halsringning kvar. Men just nu ligger den på blockning ihop om att bli bara aningens längre innan jag tänkte avluta hela kalaset med några vrålfina 60tals knappar. Förhoppningsvis redan till helgen!

stickanu4_140829
Ni som följer mig på instagram (eddysinstagram heter jag fantasifullt nog där) har kanske snappat upp min allra senaste sockdesign Får Me. Just nu teststickas mönstret utav ett gäng duktiga testare och jag passade på att haka på och sticka ytterligare ett par själv. Detta gång i naturfärger och aningens större till en fästman med väldigt frusna fötter. Stor tumme upp för att den enbart blir till utav restgarner.

stickanu3_140829
Och hör och häpna, evighetsprojektet den gigantiska mormorsrutefilten är nu äntligen färdig virkat och monterat. Nu är det bara att fästa alla trådar innan det är klart. Ungefär 220 rutor x 10 trådändar = 2200 nedrans trådändar! Men rackarns vad snyggt det kommer att bli och jag tar det lite pö om pö. En timme här och där liksom. (och ja, jag vet att man kan virka in dem men eftersom det är i bomull slet de sig hela tiden och jag skulle slita mitt hår om jag lagt ner så mycket arbete på något som inte höll sig fint).

stickanu1_140829
Och min allra senaste uppläggning är denna ljuvliga ulltröja, kanske en utav de häftigaste utmaningarna på länge. För två veckor sedan ungefär föll jag pladask för tröjan Pull presque Sessun och visste direkt att jag var tvungen att lägga upp! Men döm om min besvikelse när jag insåg att den bara finns på franska. Jag kan inte ett ord franska. Jo, typ merci så ett ord kan jag faktiskt, men jag tror inte jag skulle komma så långt på det i sammanhanget. Som extra smolk i glädjebägaren fanns den bara i en storlek, storlek 40 (som är en svensk 38 typ och fortfarande för stort för mig). MEN gulligaste, gulliga joellestlaurent hade också förälskat sig i tröjan och pratade dessutom franska, så hon erbjöd sig att översätta hela mönstret så att jag också skulle kunna sticka det. Det är ju bara så magnifikt snällt och vackert att jag smäller av då jag tänker på det! och vet ni, nu har vi startat en knit-a-long om även någon utav er vill haka på. Du hittar den här. Och äntligen, äntligen fick jag sätta stickorna i den ljuvligt isblå höglandsullen från Isager jag lade vantarna på under stickresan till Köpenhamn i våras. Det ni!

Ja, det var vad jag stickar på precis just nu. Vad finns på era stickor för spännande måntro?
Högaktningsfullt, eddy

3 kommentarer

Filed under kreativiteten är likt svalor som häckar

3 responses to “vad stickar jag på just nu egentligen?

  1. H

    Jag fortsätter året med min tredje raglan-tröja haha. Eftersom nästan all min stickning sker framför TVn vill jag oftast ha något enkelt och rundstickat. Virkar någon ruta här och där också till min mormorsrutefilt :) SKa bli kul att se din när allt är fäst (fest ;))!

  2. På stickorna just nu en turkos tröja i ull/alpackablandning. Och ett tips: när jag t ex virkat en ”gladsjal” (Frisky Frog, Tony Irving?) blir det också många trådar… Jag fäster de trådändar som tillkommit under dagen, vilket gör att jag matar undan dem allteftersom och slipper sitta med dem på slutet. För det är ju SÅ tråkigt!

  3. eddysblogg

    Tack för tipset:) mitt problem är bara att det är så himla mycket roligare att starta än ny ruta än att fästa en gammal:)

Kommentera

